ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 |
چکیده ها
یکی از تخصصهائی که در لابلای فهرست نویسی باید مورد توجه قرارداده شود یحث چکیده ها می باشد یا چکیده ها در دو مقوله : 1. عنوان نویسی 2. محتوانویسی روبرو خواهیم بود . درسند بیشتر به چکیده تلگرافی توجه میگردد.
چکیده عبارتست از بیان مختصر و صحیح محتوای مدرک که بایستی برگرفته از سبک اصل مدرک ناشته شده باشد به عبارتی دیگر چکیده فشرده صحیح بک مطلب است بدون هیچگونه تفسیر اضافی و انتقادی برآن به علاوه چکیده شامل فشرده تمام مطالب مهم یا قسمتهای ویژه ای از آن و گاهی شامل فهرست اصطلاحات و واژه های کلیدی است . در اصل چکیده شناخت محتوایی یک مدرک و سند است که با حداقل کلمات و عبارات ممکن تهیه و تنظیم می شود.
اوراق از نظر مدیریت اسناد عبارتست از مواداطلاعاتی که طی فرایند اجرائی و تحقیقاتی ، فقدان ارزش آنها مفرض گردیده باشد .
جمع سابقه است در معنای پیشینه که در عرف اداری کشور ما به معنای مستندات اداری، استناد به نامه های رسیده، مقررات اشاره شده درنامه های صادره .
اشاره اسنادی (استنادی) که منجر به ایجاد سندی دیگر شده است رشته اسنادی که نیز منجر به ایجاد اسنادی جون صدور سند مالکیت ، قباله جات و غیره می باشد .
مجموعه اسنادی که نمایانگر عملکردیک فرد حقیقی یا حقوقی دریک یا چند موضوع باشد مثل پرونده مجرمیت یک فرد یا پرونده رفاهی کارکنان در یک وزارتخانه
نوشته ها ، مدارک و پرونده های موجود در هر سازمان اعم از جاری ، نیمه جاری و راکد صرفنظر ماهیت آنها
مدرک هرچند می تواند مترادف سند باشد اما دارای معنای وسیعتری است و آن را اینگونه می توان تعریف کرد ، هر شیئی که حاوی اطلاعات باشد و بتوان با دقت و باریک بینی در ان اطلاعاتی بدست آورد.
عبارتست از حقایق کتبی درباره وقایع و معاملات سازمان که ممکن است درنامه، فرمانهای چاپی ، اوراق کاغذ یا کتاب منعکس شود.
تعریف سند از دیدگاه قانون مدنی:
سند عبارتست از هر نوشته ای که در مقام دعوی یا دفاع قابل استفاده باشد این تعریف به عنوان تعریف حقوقی سند مطرح می باشد .
نامه هایی که مکمل فرمانهای حکام بوده است زمانیکه نامه هایی را درزمانهای ثدیم می نوشتند که به علت اطاله کلام ، کاغذ تمام می شده است و به پایان می رسیده است اما مطلب تمام نمی شده – کاغذی را اضافه می کردند و با چسب به ادامه کاغذ قبل و پشت آن را مهر می زدند به آن مهر وصل می گویند .(می گفتند).
پرونده چیست؟
پرونده مجموعه اسناد و سوابقی است که دارای پیوستگی موضوعی واحد بوده است و باروشی منطقی برای استفاده جاری یا ترتیب آرشیوی در پوشه یا پوشه هایی تنظیم شده است که شامل اسناد جاری یا نیمه جاری و راکد می باشد .
سطوح توصیف: روش فهرست نویسی:
1. حوزه دولتی 2. حوزه خاندانی و اسناد اهدائی و خریداری
سندهایی که به صورت مجموعه ای می خواهند فهرست نویسی گردد باید دارای منشا یکسان باشند.
تفاوت روش فهرست نویسی مجموعه ای با روش فهرست نویسی ردیفی(سری):
- دقت عمل روش فهرست نویسی مجموعه ای بسیار بالاتر است .
پس در روش مجموعه ای می توان در حوزه بحث و بررسی نمود.
پرونده هائی که اهمیت بسیاری دارند اما حجمشان بسیار بالااست و پرونده هایی با اهمیت خاندانها.
اولویت های فهرست نویسی : تنظیم و توصیف اسناد.
چند نوع سند درپرونده ها موجود است ؟ درجه اهمیت سندهای آرشیوی
سه نوع از آنها نباید امحا گردد:
در مراحل ارزشیابی ، به شیوه فوق عمل می گردد و سپس پرونده اماده فهرست نویسی می گردد.