وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

سیر تطور وزارتخانه ها از قاجار تا کنون

کاربران محترم و پژوهشگران عزیز، اولین ویرایش نمودار سیر تطور وزارتخانه‌ها از دوره قاجار تا کنون که توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی تهیه شده را در لینک زیر مشاهده و دریافت نمایید.  

http://s1.picofile.com/bloger/ir-archivist%20weblog/final.JPG 

نشست «روش‌شناسی مطالعات فرهنگی» در دانشگاه تهران

گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، کمیته روش تحقیق کیفی انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات و کمیته روش‏شناسی و روش‏های تحقیق انجمن جامعه‏شناسی ایران، به‌طور مشترک نشستی با عنوان «روش شناسی مطالعات فرهنگی» برگزار می‏کنند.

این نشست روز سه شنبه ۱۸ اسفند ماه ۱۳۸۸ از ساعت ۱۴ تا ۱۷ برگزار خواهد شد.

اساتید سخنران و موضوعات آنها به شرح زیر است:

- دکتر محمد جواد غلامرضا کاشی (عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی): تحلیل فضا (گفتمان‌کاوی میدانی)

- دکتر محمود شهابی (عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی): روش‌شناسی فمینیستی در مطالعات فرهنگی

- دکتر شهرام پرستش (عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران): بوردیو و روش شناسی مطالعات فرهنگی

مکان: خیابان جلال آل احمد، پل نصر، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، طبقه سوم، تالار شریعتی

معرفی کتاب یادداشتهای روزانه از محمد علی فروغی

یادداشتهای روزانه از محمد علی فروغی
تصحیح: به کوشش ایرج افشار
تاریخ چاپ: 1388
ناشر: کتابخانه مجلس شورای اسلامی
تاریخ انتشار روی سایت: 12 بهمن 88

این کتاب از دوره ای از زندگی فروغی است که او صرفا به کار علم و تحصیل مشغول است و هنوز آثار جدی از روشنفکری بعدی در او دیده نمی شود چه رسد به سیاست.

ادامه مطلب ...

معرفی کتاب تاریخ نویسی در روزگار فرمانروایی شاه عباس صفوی

تاریخ نویسی در دوره صفوی تحت تأثیر شرایط تاریخی خاص این دوره است. این تاریخ نویسی از یک طرف ادامه سنت تاریخ نگاری دوره تیموری و از سوی دیگر متأثر از ارزشها و ایده هایی است که در دوره صفوی برآمد. نگاه مؤلف در این کتاب عمدتا به نگارشهای تاریخی معاصر یعنی آثاری است که در این دوره در باره دولت صفوی و تحولات آن نوشته شده است. در این خصوص با توجه به این که کتاب ویژه دوره عباس اول است عمدتا کتاب اسکندر بیک مد نظر بوده است.
کتاب پایان نامه دکتری مؤلف در دانشگاه شیکاگو بوده و حاوی بخش های زیر است:
تاریخ نویسی
وقایع نگاری های عصر شاه عباس یکم
گرته برداری در تاریخ نویسی: اندیشه و مشروعیت
تاریخ نویسی دیباچه های متون صفوی
تاریخ نویسی خاستگاه صفویان
تاریخ نویسی غیر تقلیدی در متون صفوی
اندیشه و مشروعیت در ماجرای یعقوب خان
شاه عباس و یعقوب خان ذوالقدر
میراث تاریخ نویسی صفوی
نتایج 
 
تاریخ نویسی در روزگار فرمانروایی شاه عباس صفوی
 شعله کویین  ,  ترجمه: منصور صفت گل
تاریخ چاپ: 1387
ناشر: دانشگاه تهران
تاریخ انتشار روی سایت: 24 دی 87

نگاه مؤلف در این کتاب عمدتا به نگارشهای تاریخی معاصر یعنی آثاری است که در این دوره در باره دولت صفوی و تحولات آن نوشته شده است.

معرفی کتاب "نظریه های ارتباطات"

کتاب چهارجلدی «نظریه‌های ارتباطات» در سری نشست‌های زرین‌قلم به همت فرهنگسرای رسانه و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، علیخانی - رییس مؤسسه فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم - در این نشست، کتاب «نظریه‌های ارتباطات» را یکی از آثار مهم در حوزه ارتباطات دانست و اظهار کرد: این کتاب خلأیی را که در حوزه ارتباطات وجود دارد، پر می‌کند.

او خاطرنشان کرد: کتاب «نظریه‌های ارتباطات» با ورود به حوزه علم و دانش توانسته حوزه ارتباطات را ارتقا دهد.

رییس مؤسسه فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اضافه کرد: دانشجویان رشته ارتباطات از طریق مطالعه این کتاب قادر خواهند بود از نظریه‌های موجود در حوزه ارتباطات اطلاع یافته و در تحقیقات خود از این کتاب استفاده کنند.

او با بیان این‌که حرکت در عرصه تولید علم و دانش نیازمند شناسایی علوم گذشته است، افزود: اهمیت ترجمه و چاپ این کتاب در حال حاضر برای جامعه علمی کشور مشخص شده است.

علیخانی تصریح کرد: ترجمه و چاپ کتاب «نظریه‌های ارتباطات» تأثیر بسیاری در ارتقای علمی کشور خواهد داشت.

او ترجمه این کتاب را گام عملی در عرصه رشد علم و دانش عنوان کرد و گفت: چاپ و ترجمه این کتاب یک فرآیند علمی را طی کرده است.

او با بیان این‌که چاپ کتاب‌هایی مانند «نظریه‌های ارتباطات» نیازمند سرمایه‌گذاری است، افزود: با توجه به مشکلات ناشران خصوصی، این نوع کتاب‌ها باید به دست ناشران دولتی و مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی منتشر شود. 

ادامه مطلب ...

برگزاری دومین همایش ملی روش های نوین آموزشی

دومین همایش ملی روش های نوین آموزشی، 29 و 30 اردیبهشت ماه 1389 از سوی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در تهران برگزار می شود. 

 

به گزارش پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی به نقل از دبیرخانه همایش، همایش روش های نوین آموزشی با هدف بهبود سطح کیفی فرایند آموزش، معرفی طرح های کاربردی در حوزه آموزش و ترویج فرهنگ پژوهشگری در دانشجویان برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات 30 بهمن ماه 88، اعلام نتایج بررسی چکیده مقالات، 10 اسفندماه 88، آخرین مهلت ارسال اصل مقالات، 15 فروردین ماه 89، اعلام نتایج بررسی اصل مقالات، اول اردیبهشت ماه 89 و آخرین مهلت ثبت نام در همایش 10 اردیبهشت ماه 89 اعلام شده است.


کلیه علاقه مندان و صاحبنظران می توانند فراخوان، فرم ثبت نام و اطلاعات مربوط به همایش مذکور را از طریق وب سایت همایش به نشانی http://www.srttu.edu/  مشاهده و دریافت نمایند.  

 

تمدید مهلت ارسال چکیده ها:  

بنا به درخواست گروهی از اساتید و دانشجویان، فرصت ارائه چکیده مقاله تا تاریخ 10/12/1388 تمدید شده است. لازم به ذکر است که تاریخ فوق به هیچ وجه قابل تمدید نخواهد بود. لذا از کلیه اساتید محترم و دانشجویان عزیز که مایل به شرکت در همایش هستند خواهشمند است تاریخ فوق را به عنوان تاریخ نهایی ارسال چکیده مقاله در نظر داشته باشند و هر چه سریعتر نسبت به ارسال چکیده مقاله خود اقدام نمایند.

 

منبع: 

 http://www.iscs.ir/News.aspx?NewsId=e989ba13-cf5a-438f-9150-2bb07c9822ae&lng=fa

معرفی مجله پژوهشنامه

مجله پژوهشنامه (انجمن ایرانی تاریخ) سال اول شماره اول پاییز 1388
ناشر: انجمن ایرانی تاریخ
تاریخ انتشار روی سایت: 1 بهمن 88

تازه ترین مجله در حوزه تاریخ ایران همین پژوهشنامه است

ادامه مطلب ...

رونمایی کتاب آشنایی با آرشیو های جهان

به گزارش روابط عمومی انتشارات هزاره ققنوس آقای دکتر کیانوش کیانی ، در سفری که به کشور فرانسه داشت، در پاریس با آقای دیوید لیچ دبیر کل جدید شورای جهانی آرشیوها نشستی صمیمانه را برگزار نمود.

در این دیدار، کتاب آشنایی با آرشیوهای جهان که به تازگی توسط انتشارات هزاره ققنوس به زیور طبع آراسته شده و کاری مشترک از دکتر کیانی و  شهبازی مدیر کل جمع آوری،نگهداری و تنظیم آثار ایثارگران (مرکز اسناد ایثارگران) است توسط  آقای لیچ رونمایی گردید.  در این کتاب که با همکاری مرکز اسناد ایثارگران منتشر شده است بطور مختصر پانزده مرکز آشیوی در جهان معرفی شده است.

بخش اول این کتاب به معرفی شورای جهانی آرشیو(ایکا) ، کنفرانس بین المللی میزگردآرشیوی (سیترا)  و شعبه غیر اروپایی شورای جهانی آرشیو(ستواربیکا) می پردازد.

کتاب آشنایی با آرشیو های جهان در 214 صفحه وزیری و با قیمت پشت جلد 2800 تومان در   تیراز 2000 نسخه در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. 

 

منبع: http://hezarehe.blogfa.com/post-192.aspx

یادآوری دومین همایش ملی آرشیوی ایران

 با توجه به مقارن شدن پایان مهلت ارسال مقاله برای دومین همایش ملی آرشیوی ایران، با آزمون دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاهها و تقاضای تعدادی از ارائه دهندگان مقاله برای تمدید این زمان، بدینوسیله به اطلاع دوستان و همراهانی که چکیده ارسالی مقاله شان در همایش پذیرفته شده می رساند، مهلت ارسال اصل مقاله تا پانزدهم اسفند ماه 1388 تمدید شده است. 


دبیر خانه دومین همایش ملی آرشیوی ایران 

 

 

لینکهای درج خبر برگزاری دومین همایش ملی آرشیوی:   

http://www.nlai.ir/Default.aspx?tabid=231&ctl=Details&mid=847&ItemID=2459 

 

http://ir-archivist.blogsky.com/1388/05/20/post-63/

تبریک میلاد حضرت محمد (ص)

ز احمد تا احد یک میم فرق است

جهانی اندر این یک میم غرق است 

 

میلاد فرخنده و با سعادت حضرت محمد (ص) را پیشاپیش به همه مسمانان جهان به خصوص هموطنان عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.  

 

 نویسندگان وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

 

حضرت محمد (ص) در عام الفیل به سال 570 میلادی در روز جمعه 17 ربیع الاول قدم به عرصه این جهان خاکی نهاد و با وجودش عالمی را از جهل و گمراهی نجات بخشید. او عرش نشینی بود که با فرش نشینان همراه گشت تا آنان را هم با خود به عرش ببرد. (سایت رسول نور)

 

 

هدیه این روز وبلاگ ما به شما عزیزان دو فایل محافظ صفحه نمایش رایانه با محتوای میلاد حضرت محمد (ص) میباشد. امیدواریم مورد رضایت شما دوستان واقع شود. (منبع فایل‌ها از سایت تبیان)

 

دانلود کنید:  

محافظ صفحه نمایش 1 

محافظ صفحه نمایش 2