وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

بهره مندی مناسب از شبکه های اجتماعی وبی و موبایلی

دردهه ی اخیر با افزایش تعداد شبکه های اجتماعی رو به رو شده ایم و در سالهای اخیر با پی بردن ویژگیهای ارزنده ی تلفن های همراه هوشمند(Smart Cell Phone)و چک کردن آدرس پستی، جستوجو در اینترنت و سایت های مختلف، ویژگی سیار بودن تلفن های همراه، و قابلیت فعالیت کردن انواع برنامه های کاربردی(Applications)، شبکه های اجتماعی وبی برنامه کاربردی خود را در تلفن های  همراه برنامه نویسی کردند و شاهد گرایش بیشتر مردم به شبکه های اجتماعی وبی بودیم که با روی کار آمدن شبکه های اجتماعی وبی مبتنی بر محیط تلفن های همراه این گرایش بیشتر شد.

علاوه بر کاربران شخصی سازمانهای انتفاعی و غیر انتفاعی نیز بیش ازپیش از این فضاها استفاده می کنند.

کتابخانه ها و آرشیو ها و موزه ها سه سازمان فرهنگی هستند که با دقت به حضور بیش ازپیش اعضای خود در این فضاها و ویژگیهای مثبت این فضا ها از جمله نادیده انگاشتن موانع زمانی و مکانی و صرفه جویی در هزینه، نیرو و تعامل بهتر با اعضا و ویژگیهای مثبت دیگر به بهره مندی از آن می پردازند.خدمات بازاریابی کتابخانه ها (Marketing of library services)و خدمات مرجع (Reference Services) در کتابخانه ها و به اشتراک گذاری اطلاعات و لینکهای خبری،و اطلاع رسانی درباره انواع نشستها، همایشها و کارگاههاو  ارایه خدمات مرجع آرشیوی و تعامل بیشتر با اعضای باقوه و بالفعل کتابخانه ها و موزه ها و آرشیو از جمله مهمترین خدماتی است که مدیران این مراکز را راغب به فعالیت در شبکه های اجتماعی کرده است . بااین حال کم بودن آگاهی کابران در استفاده از امکانات شبکه های اجتماعی، پایین بودن سطح سواد رسانه ای کابران و فعالیت کارمندان آموزش ندیده ، نپذیرفتن فواید بهره مندی مرکز  کتابخانه ها و آرشیو ها و موزه ها از شبکه های اجتماعی از طرف کاربران و کارمندان،  مداخله های دولتی و بحث نگرانی درباره رعایت قوانین حریم خصوصی و اعتماد کردن کابران و مدیران مراکز به شبکه های اجتماعی از عوامل کاهش درصد استفاده و بهره مندی از شبکه های اجتماعی شده است. امروزه در مقالات و پایان نامه ها ی تحصیلات تکمیلی در رشته های علم اطلاعات و دانش شناسی و آرشیو، علوم اجتماعی و هنر این معضل ها  مورد بررسی هستند و تلاش برای افزایش بهره مندی مناسب ازاین بستر در جنبه های فرهنگی، اجتماعی و هنری و... می باشد


سمینارهای درسی خدمات آرشیو

با سلام و عرض ادب

سمینارهای درس "خدمات آرشیو"، ارائه شده توسط دانشجویان ورودی 93 مطالعات آرشیوی دانشگاه الزهرا، زیر نظر استاد رضایی شریف‌آبادی، برای استفاده شما بزرگواران بر روی وبلاگ قرار گرفت.

معرفی سایت «آقا بزرگ»

  نسخه آزمایشی سایت آقا بزرگ با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مرکز پژوهشی میراث مکتوب و سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد راه‌اندازی شده است. این سایت نسخ خطی جهان از جمله نسخ خطی اسلامی را به صورت تمام متن در دسترس کاربران قرار می‌دهد.



برای خواندن  بیشتر بر   روی ادامه مطلب کلیک کنید  

ادامه مطلب ...