وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

برپای نمایشگاه عاشورا درمرکز اسناد وکتابخانه ملی فارس

نمایشگاه قدیمی ترین اسنادوعکس ها باموضوع محرم وقیام عاشورا از دهم  آذرماه درسازمان اسناد وکتابخانه ملی فارس گشایش یافت .

به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد وکتابخانه ملی فارس اسناد وعکس های نمایش داده شده در این نمایشگاه از قدیمی ترین اسنادمراسم عزاداری ایرانیان درفارس وایران دردوران قاجار وپهلوی است .

از جمله قدیمی ترین اسناد ؛نامه مظفرالدین میرزا واشاره وی به شرکت در مراسم عزاداری سید الشهدا است وهمچنین اعتراض همسایگان منشی سفارت فرانسه در برگزاری مراسم شادی در باغ وی در ماه محرم وبی اعتنایی به عقاید و الزام کد خدایان ونظامیان برای کنترل مراسم وعکس های جالبی از مراسم تعزیه  بازار وکیل و حرم مطهر شاهچراغ می باشد .

نمایشگاه اسناد وکتب محرم درمرکز اسناد وکتابخانه ملی فارس تا دهم دی ماه پذیرای علاقه مندان است.

نگاهی به تعزیه ایرانی از دید شرق شناسان

خوب است بدانیم در حال حاضر بزرگترین مجموعه از تعزیه های ایران در کتابخانه واتیکان است که بوسیله یکی از سفرای ایتالیا موسوم به انریکو چرولی cerulli  با کمک دو دانشمندایتالیایی به اسامی اتوروسیettorerossi  و آلسیو بومباچی alessio bombsci  در سال 1961 میلادی به چاپ رسیده که فهرست جالبی است و تعداد 1055 تعزیه فهرست و جمع آوری شده که حاوی تعزیه های همنام در قرا و قصبات و شهرهای بزرگ و و گوناگون است.

نکته قابل تامل و جالب دیگر اینکه آقای پیتر بروک کارگردان مشهورتئاتر در سال 1975 میلادی  تئاتری را با عنوان رویای تابستانی شکسپیر به صحنه آورد که مورد توجه اهالی و دولت بریتانیا قرار گرفت و تا ماه ها بر صحنه نمایش به اجرا در امد و ایشان در مصاحبه ای که با روزنامه تایمز انگلیس داشتند در ارتباط با اجرای نمایش نامه متفاوت خود چنین می گوید: ..." من سال قبل به شیراز رفته بودم و تعزیه را دیدم و از شیوه تعزیه ایرانی و اجرای بین نمایشات رو حوضی آن بهره برده و از آن برای اجرای مدرن نمایش رویای تابستانی شکسپیر استفاده کردم. "

آقای پیتر چلکوفسکی peter.j . kiwski  رییس دپارتمنت شرق شناسی و استاد ادبیات اسلامی و تئاتر شناس دانشگاه نیویورک هم اذعان میدارد که یکی از شاهکارهای پیتر بروک همین اجرای رویای تابستانی شکسیر میباشد که الهام گرفته از تعزیه ایرانی است.