وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

سخنرانی دکتر اسحق صلاحی در۲۰ مهر ماه یادروز حافظ

به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد وکتابخانه ملی فارس

دکتر صلاحی رﺌیس سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران درنشست علمی همایش بین المللی بزرگداشت یادروز حافظ درشیراز حضور یافتندوسخنرانی کردند.

ایشان گفتند:سخن گفتن درجمع فرهیختگان وحافظ پژوهان کار آسانی نیست ولی با استمداد از خداوند وروح بلند حافظ اعتقاد دارم که آب دریا را گر نتوان کشید پس به قدر عافیت باید چشید موضوع سخنرانی خود را این سوال قرار دادندکه راز و

دلایل ماندگاری حافظ چیست؟ که بعد از ۷۰۰سال نه تنها درایران بلکه درشرق وغرب از ماوراءالنهرتا بین النهرین از قفقاز تا شبه قاره هند حافظ را می شناسند.به قول گوته شاعر آلمانی :سخن حافظ تا ابدیت زنده است چرا؟

ایشان در ادامه ؛ همنوایی حافظ با طبیعت وبه کار گرفتن کلمات قرآنی دراشعارش را رمز خلق این معانی واشعار دانست وخداوند را نخستین شاعر عالم هستی بیان نمود.وگفت:حافظ به تقلید از خدای سبحان ودر پاسخ به ندای درون که فطرت مضامین بلند ومفاهیم غنی دینی را درقالب کلمات بیان کرد. ودراین میان حافظ به عنوان مقلد قرآن وطبیعت وفطرت و همچنین عقاید الهی حافظ واستمداد از قرآن واشارات آن؛وانس گرفتن وی با کتاب الهی وتفال با آن را راز ماندگاری اش خواند.

رﺌیس سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران گفت:حافظ محدود به سرزمین ایران نیست طوری که درکشورها وفرهنگ های مختلف حافظ را خوب می شناسند وحتی دیوانش را به عنوان هدیه ای ارزشمند به نوعروسان می بخشند.

ایشان درانتهای سخنانشان از افراط وتفریط ها که دررابطه با این شاعر بزرگ شده است که نه نفعی برای جامعه دارد ونه فرهنگ جامعه ؛ سخنانی ایراد نمودند ومتن فرمایشات مقام معظم رهبری را در کنگره جهانی حافظ این طور بیان کردند:

متاسفانه در دوره ی اخیر دراین چهل ؛پنجاه سال اخیر-کتابهایی نوشته شده که دراین کتابها این بی نظری وبی غرضی رعایت نشد ومطالبی نوشته شد وگفته شد که حقا وانصافا بعضی از آنها؛جفای به حافظ است. بعضی بی بصری درمقابل حافظ است وانسان حیرت می کند که چرا بایستی این حرفها به ذهن کسی خطور کند؟ حافظ را کافر وبی دین وزندیق ومنکر آخرت واز این قبیل چیزها معرفی کردند.پس ضمن پرهیز از افراط وتفریط پاسخ سوال را باید دریک جمله بیان کردواینکه فاعلیت فاعل که اسلام وقرآن بود وقابلیت قابل که ظرفیت وجودی حافظ موجب ماندگاری حافظ شد.

فراخوان مقاله

فراخوان مقاله هفتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی (11بهمن 1390)

در ادامه سلسله نشستها و کارگاههای تخصصی انجمن تاریخ شفاهی ایران، کتابخانه مجلس، هفتمین نشست  تخصصی تاریخ شفاهی را برگزار می‌کند.

در ادامه سلسله نشستها و کارگاههای  تخصصی انجمن تاریخ شفاهی ایران، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در نظر دارد، هفتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی را با عنوان: «تدوین در تاریخ شفاهی» در یازدهم بهمن سال جاری برگزار کند. انجمن تاریخ شفاهی ایران؛ گروه تاریخ دانشگاه اصفهان؛ حوزه هنری؛ سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران؛ سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و  مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ همکاران و همراهان این دوره از نشست هستند.

هدف از برگزاری این همایش، دانش افزائی در حوزه تاریخ شفاهی و همکاری هر چه بیشتر مراکز فعال و پزوهشگران این حوزه است.

    * · محور اصلی نشست: «تدوین در تاریخ شفاهی»

    * · زیر محورها:

1-     ویرایش به معنای اعم و اخص (پیاده سازی، ویرایش،‌ ساختار، زبان متن و ...)

2-     برآیندها و کاربری (توجه به خروجی‌ها و نظرداشت موازی بودن منابع تاریخ شفاهی)

3-     نقد (بررسی موردی)

از همه علاقه‌مندان به مسائل «تاریخ شفاهی» به ویژه استادان و پژوهشگران، برای شرکت و ارائه مقاله، دعوت به عمل می‌آید تا مقاله‌های خود را حول محورهای پیشنهادی نشست ارسال نمایند. شایان توجه اینکه سایر محور های ذکر نشده اما مرتبط با تاریخ شفاهی نیز قابل بررسی است.

    * نکات:

      ـ آخرین مهلت ارسال چکیده: 30/8/1390

      ـ آخرین مهلت ارسال اصل مقاله: 30/9/1390

ـ  چکیده‌‌ها و اصل مقاله‌ها در قالب فایل word به پست الکترونیکی neshaste7@yahoo.comآدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسکریپت دارید ارسال گردد.

ـ مشخصات نویسنده/نویسندگان، وضعیت شغلی/سمت، پست الکترونیکی و شماره تلفن، همراه چکیده ارسال شود.

نشانی دبیرخانه نشست: تهران ـ میدان بهارستان، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، تلفن 33125515-021

منبع: کتابخانه و مرکز اسناد مجلس