وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

چگونه می توان اعتماد و توجه فرهیختگان را به کتابخانه و آرشیو ملی جلب نمود؟(نامه‌ای تاریخی )

جناب آقای سید کاظم موسوی بجنوردی

رئیس محترم مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

بعد از سلام

من در عمر درازم بیشتر از 70 سال با کتاب و کتابخانه سروکار داشته ام و کتابخانه های فراوانی از کتابخانه فقیر مدرسه شوکتیه بیرجند که بیاد دارم فقط چندصد جلد تاریخ اسلامی جرجی زیدان  داشت که عند اللزوم به دانش آموزان جایزه می دادند تا کتابخانه چند میلیونی کنگره آمریکا را دیده ام که بعد از اتمام تحصیلات تکمیلی در آن کشور من حدود 500 جلد کتاب جغرافیائی از انبار انبوه کتاب های مکررآن برای دانشگاه تهران به ارمغان آوردم. اکنون صمیمانه اعتراف می کنم در عمرم به هیچ کتابخانه ای مانند کتابخانه مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی دلبستگی نداشته ام و این دلبستگی به خاطر غنای کتابخانه که به عقیده من یکی از بزرگ ترین در نوع خود است بخصوص در منابع پژوهش، آماده بودن در ودیعه دادن کتاب و بالاخره برخورد دوستانه رئیس و کارمندان آن است.

من آرزو داشتم که بتوانم کمک چشم گیری به کتابخانه مورد ستایشم بکنم ولی متاسفانه کتابخانه 5000 جلدی من شامل 1500 نقشه جغرافیایی در سال های اول بعد از انقلاب به علل معلوم بفروش رسیده و از دو سه هزار کتابی که بعد از فروش آن به دستم رسیده 1200 جلد کتب درسی دانشگاهی را به کتابخانه دانشگاه بیرجند که وجود علمی خود را مرهون معارف آن حدود می دانم اهداء کرده ام و اکنون در همان حدود کتابهای نخبه مانده را که بیشتر به زبان های خارجی است همراه مقداری اسناد و مدارک که در طول سالها جمع آوری شده را با ذکر اینکه «چه کند بی نوا همین دارد» با صمیمیت قلبی و احساس اینکه اندکی از آرزوی مرا برآورد به کتابخانه مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی تقدیم می کنم و امیدوارم مورد قبول جنابعالی قرار گیرد.

محمدحسن گنجی

استاد ممتاز دانشگاه تهران


20/2/89

-----------------------

در ادامه نظر کارشناسان و همکاران آمده است :

 

ادامه مطلب ...

همایش انجمن علمی-دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا

شانزدهمین همایش سراسری انجمن علمی-دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا با موضوع
«حریم خصوصی و امنیت اطلاعات در کتابخانه ها و آرشیو»
فراخوان مقاله داد.


جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پیک کتابداری مراجعه نمایید


بزرگداشت روز «اسناد ملی و میراث مکتوب» برگزار شد

به گزارش لیزنا، به مناسبت ۱۹ اردیبهشت روز «اسناد ملی و میراث مکتوب» مراسمی در ساختمان آرشیو ملی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی،  با حضور دکترمحمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی،  دکتر صالحی امیری ، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جمعی از صاحب نظران و کارشناسان این حوزه برگزار شد.

 

در این مراسم، ضمن تجلیل از آرشیویست های نمونه، اهداگران اسناد و کارشناسان برتر حوزه اسناد ملی ، از دستگاه های برتر در حوزه اسناد نیز تقدیر به ­عمل آمد.

 

بر این اساس، از خدمات دکتر سیروس پرهام، بنیانگذار سازمان اسناد ملی ایران، دکتر مهدی حجت رئیس شورای اسناد ملی و  دکتر سعیدرضایی شریف آبادی رئیس پیشین سازمان اسناد ملی ایران و پیشکسوت اسناد ملی با اهدا لوح تقدیر تجلیل ویژه بعمل آمد.

 

در حاشیه مراسم روز اسناد ملی و میراث مکتوب نمایشگاه منتخبی از اسناد آرشیو ملی ایران توسط محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گشایش یافت.

 

شایان ذکر است که ۱۹ اردیبهشت همزمان با روز بزرگداشت شیخ کلینی با عنوان روز اسناد ملی و میراث مکتوب در تقویم مناسبت های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است

بزرگداشت روز «اسناد ملی و میراث مکتوب»

به گزارش لیزنا، به مناسب ۱۹ اردیبهشت روز «اسناد ملی و میراث مکتوب» این مراسم از ساعت ۸,۳۰ صبح شنبه ۱۹ اردیبهشت با حضور جمعی از صاحب نظران و کارشناسان این حوزه و همچنین حضور دکتر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور آغاز خواهد شد.

 

در این برنامه از تاثیرگذاران در حوزه آرشیو (سیروس پرهام، مهدی حجت، سعید رضائی شریف آبادی) تقدیر می شود.

 


شایان ذکر است که ۱۹ اردیبهشت همزمان با روز بزرگداشت شیخ کلینی با عنوان روز اسناد ملی و میراث مکتوب در تقویم مناسبت های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.