وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

سومین همایش ملی آرشیوی برگزار شد

سومین همایش «آرشیو برای همه» با محوریت «مدیریت اسناد الکترونیکی» 21 خرداد 1390 با تلاش پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و با حمایت معاونت اسناد ملی و مشارکت مراکز آرشیوی و اسنادی در سالن اسناد ساختمان گنجینه اسناد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار لیزنا، سومین همایش ملی آرشیو  ایران  با عنوان «آرشیو برای همه» به مناسبت روز جهانی آرشیو در روز شنبه مورخ 21 خرداد 1390 در سالن همایش های سازمان اسناد برگزار شد.

در ابتدا دکتر مهدی حجت، رئیس شورای اسناد ملی  بیان کرد: "نگاه ایرانیان به گذشته نگاه مدرنیسم نمی باشد. فرهنگ مدرن، گذشته را چراغ راه آینده می داند ولی در فرهنگ ایرانی و اسلامی گذشته خود آینده است.ب یشترین خسارت از کم توجهی به آثار گذشته مان به این دلیل است که نگاه ابزاری به آن داریم. اکنون و آینده در نظر ما جنبه اعتباری دارد. گذشته برای اعمال اختیار انسان بستر قرار می گیرد. با داشتن چنین نگاهی اهمیت سازمان که اسناد را در خود نگاه می دارد در جامعه بسیار تأثیر خواهد داشت. سازمان اسناد یک دبیرخانه زنده برای هر عملی است که در هر سازمانی انجام می شود. از سازمان انتظار می رود که تنها نگاه مدرنیستی نداشته باشد.دستگاه های ما به طور لحظه ای اداره می شوند و نباید وظایف آن ها را با هم ترکیب کرد مانند ادغام نهاد کتابخانه های عمومی با کتابخانه ملی. باید تلاش کرد تا سازمان ، نقش و جایگاه واقعی خود را بیابد."


برای خواندن مشروح خبر اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده تصویری خبر همایش اینجا کلیک کنید.

تقدیر وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی از مدیر مرکز اسناد فارس

آقای دکتر حسینی وزیر محترم فرهنگ وارشاد اسلامی که مهمان ویژه کنگره بین المللی استاد احمد نی ریزی بودند با اهدای تقدیر نامه به آقای دکتر علی اکبر صفی پور مدیر اسناد وکتابخانه ملی فارس به عنوان دبیر علمی کنگره نی ریزی سپاسگزاری کردند. متن تقدیر درادامه مطلب رویت بفرمایید. 

 

با آرزوی موفقیت های بیشتر برای این آرشیویست موفق

ادامه مطلب ...

معرفی مختصر آرشیو وزارت امور خارجه

 آرشیو وزارت امور خارجه. در پی تشکیل کنگره وین در سال 1815 م./ 1232 ق. و وضع اصول و قواعد روابط سیاسی، مرجع مخصوصی به نام "دفترخانه امور غرب" در وزارت امور خارجه وقت تأسیس، و تنظیم روابط خارجی با دول بیگانه به آن سپرده شد و میرزا رضا قلی‌خان نوایی منشی‌الممالک متصدی امور خارجه گردید.

وجود سفرنامه ابوالحسن‌خان شیرازی معروف به ایلچی کبیر و برخی گزارش‌ها و وسایل موجود در آرشیو وزارت امور خارجه بیانگر آن است که از زمان فتحعلی‌شاه و عبدالوهاب نشاط، کار گردآوری اسناد روابط خارجی با نظم و ترتیب بیشتری انجام پذیرفته و در دوره‌های بعد، این نظم رویّه مشخصی یافته است؛ به طوری که از آن زمان تاکنون مجموعاً حدود سی میلیون برگ سند در آرشیو وزارت امور خارجه جمع‌آوری شده است. از اسناد قدیمی نیز حدود 900 حلقه میکروفیلم شامل 1,200,000 سند تهیه شده و از این مجموعه تاکنون 26 عنوان کتاب چاپ و منتشر گردیده است.

حدود 500 جلد کتاب خطی و چاپی نفیس و مجموعه دستنویس شامل اصل مکاتبات، سفرنامه‌ها، سواد مکاتبات، رسایل، و گزارش‌ها در وزارت امور خارجه نگهداری می‌شود که بعضی از آنها منحصر به فرد است. این آرشیو از مجهزترین آرشیوهای کشور است و دارای بخش‌های رایانه و میکروفیلم و دستگاه ضدعفونی و مرمت اسناد است و نیز به دستگاه‌های بازخوان، چاپگر، و پویشگر (اسکنر) مجهز است

اصول آرشیوی از دیدگاه برخی ...

برخی صاحب‌نظران اصول آرشیوی را به سه یا چهار گروه تقسیم کرده‌اند که عبارتند از: اصل حفظ حرمت منشاء اولیه؛ اصل نظم و ترتیب نخستین؛ اصل توصیف مجموعه‌ای اسناد؛ و اصل سطوح کنترل. سه اصل اول از قرن نوزدهم در اروپا رایج شد و اصل چهارم را هم آرشیوداران امریکایی ابداع کردند.

زمان برگز اری سومین همایش ملی آرشیوی

به اطلاع محققین و علاقه‌مندان حوزه آْرشیو می‌رساند تاریخ برگزاری سومین همایش آرشیوی ایران شنبه 21 خرداد می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر راجع به همایش و محورهای اصلی آن به سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مراجعه کنید.