وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

گذشت داشته باشیم

دو دوست با پای پیاده از جاده ای در بیایان می‌گذشتند. آن دو در نیمه های راه بر سر موضوعی دچار اختلاف نظر شدند و به مشاجره پرداختند و یکی از آنان از سر خشم، بر چهره دیگری سیلی زد. دوستی که سیلی خورده بود سخت دل آزرده شد، ولی بدون آنکه چیزی بگوید بر روی شن های بیابان نوشت: «امروز بهترین دوست من، بر چهره ام سیلی زد.» آندو در کنار یکدیگر به راه خود ادامه دادند تا آنکه در وسط بیابان به یک آبادی کوچک رسیدند و تصمیم گرفتند قدری بمانند و در برکه آبتنی کنند. اما شخصی که سیلی خورده بود در برکه لغزید و نزدیک بود غرق شود، که دوستش به کمک شتافت و نجاتش داد. او بعداز آنکه از غرق شدن نجات یافت، بر روی صخره سنگی نوشت: «امروز بهترین دوستم جان مرا نجات داد.»
دوستی که یکبار بر صورت او سیلی زده و بعد هم جانش را از غرق شدن نجات داده بود پرسید: «بعد از آنکه من با حرکت قبلم ترا آزردم، تو آن جمله را بر روی شنهای صحرا نوشتی، اما اکنون این جمله را بر روی صخره سنگ حک کرده ای، چرا؟»
دوستش در پاسخ گفت: «وقتی که کسی ما را می‌آزارد، باید آنرا بر روی شن‌ها بنویسیم تا بادهای بخشودگی آنرا محو کند، اما وقتی که کسی کار خوبی برایمان انجام میدهد، ما باید آنرا بر روی سنگ حک کنیم، تا هیچ بادی هرگز نتواند آنرا پاک نماید.»

اصول وبلاگ نویسی

از پذیرش نویسندگانی که به اساسنامه وبلاگ پایبند نباشند و قوانین جهانی وبلاگ نویسی را رعایت نکنند، در وبلاگ گروهی آرشیویستها معذوریم. قوانین جهانی وبلاگ نویسی و اساس نامه وبلاگ گروهی آرشیویستها می گوید: فضای وبلاگ فضایی دو سویه بوده و زیر ساخت آن طوری طراحی گردیده که ارتباط بین نویسنده (درج مطلب) و مخاطب (درج نظر) در وبلاگ برقرار گردد. اگر نویسنده ای بخواهد مطلب خود را یک سویه به سمع کاربران و مخاطبان وبلاگ برساند و منتظر مشاهده نظرات ایشان نباشد، بر خلاف این اصل اساسی وبلاگ نویسی رفتار کرده و حق عضویت در وبلاگ را ندارد.  

در ضمن به نویسندگان محترم یادآور میشوم از کپی برداری و درج مطالب از منابع و سایتهای دیگر به نام خود جدا خوداری نمایند.

 

چند مطلب در مورد وبلاگ و  وبلاگ نویسی: 

بلاگ ها ، تبعیض ها و محدودیت های موجود در ارتباط با منابع رسانه ای دیگر را از میان بر می دارند . تعداد زیادی از خوانند گان روزنامه ها بر این اعتقاد هستند که روزنامه ها و ایستگاههای سخن پراکنی ، دارای شرایط بهینه و مناسبی برای آزادهای مدنی نمی باشند .این موضوع در رابطه با وبلاگ ها صدق نمی نماید . وبلاگ ها در عرصه های متفاوتی و در ارتباط با مسائل متفاوت سیاسی ، احتماعی و فرهنگی ،اقدام به نشر اطلاعات نموده و مخاطبان با رویکردی کاملا" آزادنه قادر به مطالعه مطالب منتشر شده و در صورت تمایل بیان دیدگاه خود در ارتباط با آن می باشند. 

 منبع: http://www.iritn.com/?action=show&type=news&id=7085 

 

ارتباط دو سویه : همانگونه که در بخش قبل اشاره گردید ، وبلاگ ها به محیط و یا رسانه محاوره ای برای مباحث عمومی و تخصصی تبدیل و امکان تعامل اطلاعاتی بین وبلاگ نویسان و خوانندگان از یکطرف و خوانندگان با خوانندگان از طرف دیگر فراهم می گردد . ویژگی فوق از ماهیت دوطرفه بودن وب به نحو احسن استفاده و آن را در جهت اهداف خود بکار می گیرد. 

منبع: http://www.iritn.com/?action=show&type=news&id=7111

بازنویسی گزارش هشتمین کنگره کتابدارها

 

سندی مربوط به گزارش نماینده ایران در هشتمین کنگره بین المللی کتابدارها ،مادرید مه 1935

وزارت معارف واوقاف وصنایع مستظرفه

هشتمین جلسه  کنگره بین المللی کتابدارها در تاریخ 20 مه 1935 در مادرید تشکیل شد .در این جلسه نمایندگان 33مملکت  عضویت داشتند .ایران وترکیه وایرلند وپرو ،برای اولین دفعه نمایندگان خود را اعزام داشته بودند. مذاکرات بر روی ایجاد حسن همکاری مابین کتابخانه های دنیا وتسهیل روابط ومبادلات بین المللی بعمل آمد از مطالعه راپورت های مختلفی که از نمایندگان کنگره رسیده معلوم شد که در اروپا وامریکا در طی سالهای اخیر علاقه مردم بمطالعه بیشتر شده است . ضمنا مذاکراتی بعمل آمده که برای رفع احتیاجات خوانندگان بوسایل مغتضی کتابهای مفید در دسترس آنها گذاشته شود .در زمینه آشناساختن مردم به طریقه مطالعه نیز مذاکراتی شد وباشد که در این خصوص مطالعات بیشتری بعمل آید. این کنگره برای اولین دفعه سال 1929 در ونیز تشکیل شده است . طبق اساسنامه اعضای کنگره عبارتند از نمایندگانی که از طرف شرکتهای کتابداری در هر مملکت انتخاب واعزام میشوند ، بعلاوه شرکتهای دیگری که با کنگره مزبور منظور مشترکی داشته باشند ممکن است .

-یادداشت:ازطرف وزارت معارف

-یادداشت :محسن مقدم سمت نمایندگی کنگره مزبور انتخاب شده بود .(ل. 113)

موانع مدیریت موفق اسناد الکترونیکی

  • عدم شناخت کافی از مشکلات و مسائل مربوط به یکپارچگی و انسجام نرم افزار مدیریت اسناد الکترونیکی در زیر بنای تکنولوژی اطلاعات سازمانی، موجب بروز خطراتی خواهد شد. 

·        عدم توانایی در برقراری ارتباط مؤثر در چرخه فعالیتها و یا ناتوانی در برقراری ارتباط بین دستورات و درخواستهای کاربر نهایی ، موجب پدید آمدن مشکلاتی خواهد بود. 

·       عدم توانایی در تحقق بخشیدن به برنامه ریزی مناسب برای نگهداری اسنادی که تلاش نرم افزار برای احاطه کردن آنهاست سبب اخلال در مدیریت خواهد شد. 

·        عدم توانایی در برآوردهای مالی و نیازهای اقتصادی پروژه می توانند دردسر آفرین گردد. 

·        عدم آموزش کافی و مؤثر در زمینه بکارگیری نرم افزار می تواند قبول و پذیرش کاربر نهایی را متزلزل و خدشه دار سازد.

استاندارد ۱-۹۹۵۵ ملی ایران

استاندارد" اطلاعات و مستند سازی - فرایندهای مدیریت سوابق فراداده برای سوابق-قسمت اول:اصول "که پیش نویس آن توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران،درکمیسیون های مربوط تهیه و تدوین شده ودر پنجاه و چهارمین کمیته ملی استاندارد اسناد وتجهیزات اداری و آموزشی مورخ 25/12/1386مورد تصویب قرارگرفته است، اینک به استناد بند یک مادة 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب بهمن ماه1371 بعنوان استاندارد ملی ایران منتشر می شود.

برای حفظ همگامی و هماهنگی با تحولات و پیشرفت های ملی و جهانی در زمینة صنایع، علوم و خدمات، استانداردهای ملی ایران در مواقع لزوم تجدیدنظر خواهد شد و هرگونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این استاندارد ها ارائه شود، در هنگام تجدیدنظر بعدی مورد توجه قرار خواهد گرفت. بنابراین برای مراجعه به استانداردهای ایران باید همواره از آخرین تجدید نظر آنها استفاده کرد.

در تهیه و تدوین این استاندارد سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود ونیازهای جامعه، در حد امکان بین این استاندارد و استاندارد ملی کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود.

منبع و مأخذی که برای تهیه این استاندارد به کار رفته به شرح زیر است :

ISO 23081-1:2006, Information and documentation —Records management processes —Metadata for records —Part 1:Principles