وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی در شیراز

کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، ششم بهمن ماه سال جاری در سالن ملاصدرا آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز برگزار گردید..
در این کارگاه یک روزه، فرامرزی، کمری، فخرزاده، قاسمی و غنی یاری سخنرانی کردند.
 
کارشناسان بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس شیراز و بنیاد شهید شهرستان های استان و ادارات وابسته و همچنین سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس از جمله شرکت کنندگان این نشست بودند..
در ابتدا علیرضا کمری در خصوص تاریخچه و بنیان تاریخ شفاهی مطالبی ایراد نمودند وتاکید کردند از عمر تاریخ شفاهی بیش از دو دهه نمی گذرد..
او در ادامه به حوزه های اندیشه ای در تاریخ شفاهی اشاره نمودند. حوزه تاریخ اسلام و حوزه مطالعات تاریخی در غرب و تاریخ نگاری در دنیای مدرن و پست مدرن از جمله مباحث وی در این بخش بود.
کمری از فلسفه تاریخ، منابع و ماخذ، هم پوشانی حوزه های مشترک با مبحث تاریخ شفاهی همچون فقه اللغه و فلسفه سخن به میان آورد. او در پایان گفت: در تاریخ شفاهی صرفاً نقل رویداد نیست بلکه به دنبال چگونگی و چرایی نیز هستیم.
در ادامه سعید فخرزاده در خصوص مصاحبه، ویژگی های فرد مصاحبه کننده را برشمردند:
1.اطلاع مصاحبه گر از موضوعات تاریخی.
2.علاقه فرد به مصاحبه و اینکه صرفاً جنبه اداری و وظیفه نباشد.
3.فرد از نظر ظاهری تناسب داشته باشد.
4.نسبت به موضوع تخصصی مصاحبه مورد نظر اطلاعات و شناخت کافی داشته باشد.
5.مصاحبه کننده باید در خصوص موضوع مورد نظر منابع جمع آوری نماید و سؤالات، باید با موضوع هم خوانی داشته باشد.
6. در جلسه اول مصاحبه گر  باید شخص مصاحبه شونده را با اهداف و رسالت مصاحبه و تاریخ شفاهی اشنا کند.
فخرزاده در ادامه گفت: فرایند مصاحبه در تاریخ شفاهی شبیه به فرایند تولید فیلم است و مصاحبه محصولی است که تمامی زحمت ها به عهده محقق است.
در تاریخ شفاهی بهترین شکل مصاحبه رو در رو  با دستگاه ضبط صوت است.
در ادامه آقای قاسمی در خصوص اعتماد به نفس در مصاحبه و ابزار و لوازم ضروری جهت مصاحبه و یادداشت برداری مطالبی را بیان نمود
او هشدار داد باید از دادن وعده و وعیدهای ناممکن جهت ترغیب مصاحبه کننده اجتناب کرد.
قاسمی همچنین در خصوص ویژگی های پرسش در مصاحبه نیز نکاتی را برشمردند.
محسن غنی یاری، پژوهشگر ادبیات انقلاب اسلامی، آخرین سخنران بود که پیرامون موضوع این نشست سخن گفت.
این کارگاه آموزشی بعد ازظهر، با پرسش و پاسخ مابین شرکت کنندگان و کارشناسان ادامه یافت؛ و با بررسی و نقد  نمونه هایی از مصاحبه های انجام شده به کار خود پایان داد.

فرشید احمدی فر

حضور دکتر عبدالمجید ارفعی درمرکز اسناد فارس

پنج شنبه ۱۴بهمن ۸۹؛نشست تخصصی وبررسی گل نبشته های پارس با حضور دانشجویان و جمعی از اساتید معروف خط های باستان ؛به همت مرکز اسناد وکتابخانه ملی فارس وبنیاد فارس شناسی درمحل تالار اجتماعات مرکزاسناد فارس  برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد وکتابخانه ملی فارس دراین نشست، سخنران اصلی این مراسم آقای دکتر عبدالمجید ارفعی استاد زبان های باستان ومترجم منشور کورش ؛فارغ التحصیل دانشگاه شیکاگوویکی از پژوهشگران بنام این عرصه درجهان بودند که از ترجمه گل نبشته ها واسناد برجای مانده از دوره باستان سخنرانی نمودندودرپایان مراسم از بخشهای مختلف مرکز بازدید ودفتریادبود مرکز اسناد وکتابخانه ملی فارس را به امضای خویش مزین نمودند.

ادامه مطلب ...

فراخوان مقاله

قابل توجه کتابداران، دانشجویان و اساتید کتابداری

اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی ایران (ادکا) برگزار می کند


مسائل مجموعه سازی در کتابخانه‌های ایران



زمان برگزاری مهرماه ۱۳۹۰

مهلت ارسال چکیده مقاله: ۱۵ اسفند ۱۳۸۹

داوری چکیده مقاله ها: اول اردیبهشت ۱۳۹۰

مهلت ارسال متن کامل مقاله: ۱۵ خرداد ۱۳۹۰

داوری مقالات: ۳۰ تیر ۱۳۹۰

از شما دعوت می شود مقالات خود را به آدرس الکترونیک adka.seminar4@yahoo.com ارسال نمایید.

شایان ذکر است که تمامی نویسندگان باید فایل های ذیل را با دقت مشاهد نموده و مقالات خود را طبق ساختار مشخص شده به همراه موارد درخواستی از جمله نامه و مشخصات فردی مقاله دهندگان به دبیرخانه همایش ارسال نمایند، در غیر این صورت مقالات به مرحله داوری راه پیدا نخواهند کرد.

نامه ارسالی همراه با مقاله

مشخصات فردی مقاله دهندگان

ساختار مقالات


دریافت فایل متنی فراخوان

اخباری از مرکز اسنادوکتابخانه ملی فارس

farseyan 

باتوجه به ورود اطلاعات بیش از ۶۰۰۰۰جلد کتاب درمرکز اسناد وکتابخانه ملی فارس ولزوم سرویس دهی به بیش از ۵۰۰۰نفر عضو این کتابخانه ؛بخش اطلاع رسانی وامانت این مرکز از امروز اول بهمن ماه ۸۹افتتاح گردید وکار خود را شروع نمود .  هرچند این روزها خبرهای مربوط به کتاب وکتابخانه دراین مرکز داغ تر است واسناد به دلیل کمبود نیرو یتیم واقع شدند؛ ولی امیدواریم که روزی برسد که خبرهای خوبی از این دست هم برای آرشیو داران داشته باشیم چرا که این مرکز غنی از اسناد قدیمی است واز کمبود نیروی متخصص در این زمینه رنج می برد

اخباری از مرکز اسناد فارس

درتاریخ ۳۰دی ماه ۸۹؛آیت الله فقیه امام جمعه شهرستان نی ریز از بخش های مختلف مرکز اسناد وکتابخانه ملی فارس بازدید نمودند .

شایان ذکر است ایشان نسخه شناس و یکی از برجسته ترین نسب شناسان استان فارس هستند که مجموعه ارزشمندی از اسناد مربوط به فارس را نگهداری می کنند ودر بازدید از این مرکز قول دادند که بخشی از این مجموعه ارزشمند را به گنجینه اسناد ملی فارس اهدا نمایند . 

fars