وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

فراخوان ماهنامه دوزبانه اطلاع یابی و اطلاع رسانی

ماهنامه دوزبانه و سراسری اطلاع یابی و اطلاع رسانی- تنها نشریه خصوصی در حوزه علوم کتابداری و اطلاع رسانی در کشور- در نظر دارد تا ویژه نامه ای به مناسبت نمایشگاه بین المللی کتاب سال 88 تهیه و در اولین روز نمایشگاه و بصورت رایگان توزیع نماید. لذا کلیه سازمان ها و افرادی که تمایل به معرفی و انعکاس مطالب خود و یا هرگونه پیشنهاد مشارکت  در این ویژه نامه داشته باشند، می توانند از طریق وب سایت نشریه به نشانی ذیل با ما ارتباط برقرار نمایند

 

ماهنامه اطلاع یابی و اطلاع رسانی/ پنجره ای روبه جهان اطلاعات 

http://www.eem.ir/news.php 

ثبت نام در «همایش آرشیو برای همه»

همانگونه که اطلاع دارید سازمان اسناد و کتابخانة ملی جمهوری اسلامی ایران با همکاری سایر آرشیوهای مهم کشور  همزمان با برگزاری نشست اجرایی اتحادیة جنوب و غرب آسیای شورای جهانی آرشیو (سواربیکا) در اردیبهشت 1388 در تهران، همایشی ملی «آرشیو برای همه» را در روزهای شانزدهم و هفدهم اردیبهشت ماه سال 1388 برگزار می کند.

تاکنون بیش از 60 مقاله از استادان و پژوهشگران به دبیرخانه همایش رسیده است.

با توجه به استقبال همراهان گرامی و به منظور برگزاری شایسته همایش  (اختصاص فضای مناسب برای همایش و کارگاههای جانبی آن، پذیرایی و مواردی از این دست) دبیرخانه همایش اقدام به ثبت نام اینترنتی از علاقه مندان شرکت در همایش در  نشانی اینترنتی زیر کرده است.

http://www.nlai.ir/Default.aspx?tabid=1632

فراخوان سمینار هوش تجاری (Business Intelligence) برای مدیران

شرکت راهکارهای هوش تجاری با همکاری شرکت فن افزار شریف در نظر دارد در تاریخ 2 اردیبهشت ماه سال 88 سمیناری را با عنوان هوش تجاری در هتل سیمرغ تهران برگزار نماید.

لطفا جهت ثبت نام به سایت http://www.bisolutions.ir   مراجعه نمایید.

تلفن: 88749135

محتوای سمینار:
     • تشریح مفاهیم و اصول هوش تجاری و ضرورت آن در سازمان ها
     • معرفی ارائه دهنده های برتر هوش تجاری در دنیا
     • معرفی راهکارهای مایکروسافت در زمینه هوش تجاری
     • سیستمهای پشتیبانی تصمیم و گزارشات مدیریتی
     • پاسخگویی به سوالات

مخاطبین سمینار:

     • مدیران و مسئولین سازمان ها
     • مدیران
IT
     • کارشناسان و دانشجویان رشته های مدیریت و کامپیوتر

سخنران: مهندس ایمان افتخاری

MCITP (BI Developer SS 2005 & 2008),
MCTS (Charter Member), MCPD, MCAD

دارای سابقه همکاری با شرکت مایکروسافت و شرکای طلایی مایکروسافت - Microsoft Gold Partners
مشاور ارشد پروژه های هوش تجاری
وانبار داده در استرالیاBI و DW

Website: http://www.bisolutions.ir

Email: info@bisolutions.ir

بحثی در نیازهای اصلی سند پژوهی و نقدی بر بازخوانی یک سند

آشنایی با خط و سبک نگارش

بدیهی است شرط اول بازخوانی درست یک سند، آشنایی با خط است. اسناد هر دوره ویژگی‌های نوشتاری خود را دارند و عدم توجه به این موضوع و آشنایی تخصصی با خط، می‌تواند چنین خطاهایی را در پی داشته باشد. اگرچه علاوه بر خط، آشنایی با سبک نگارش و ادبیات هر دوره نیز امری ضروری است. کلمات ذیل در سند مذکور به خاطر عدم آشنایی با خط تعلیق تحریری (که به غلط رقاع معرفی شده است) نادرست خوانده شده و یا ناخوانده مانده است:

متحدثه (س 11و22): به تجدید؛ اعزالاکرم (س 13): اعز اکرم؛ سمت کاریز (15): همین کاریز؛ به اراضی (17): به حد اراضی؛ مغفور...(19): مغفور سعید؛ بر ... ... (21): به فراخ انجام؛ سمت زراعتها (30): همین زراعتها؛ از سمتی و باز به توفیق (31): از سعی بسیار به توفیق؛ ارض موضع (32): ازین موضع؛ جوی مسجد (32): چوب مسجد؛ به زمین مشرف نبود (40): بر آن مشرف نبود؛ ده خراب (46): دیه خراب؛ انبار که متصل می‌شود (57): اسباب که مفصل می‌شود؛ دون دو سه قلعه (60): دون و وسط و؛ ... ...المقابر والمساجد (60): سوی المقابر والمساجد؛ برای اراضی جاری (63): بر آن اراضی؛ ازین در (64): از آن دره؛ الحصصه ...(69): المجصصة والمنقشه؛ والملکیتة (70): والمکتبة؛ المسقفة و...(70): المسقفة والخربه؛ معدلته و...(76): معدلته و نصفته؛ ابن حاج الحق (78): امیر حاج الحق؛ به ملکیت فرزند (79): تملیک فرزند؛ مقیده مرحوم (88): مقبره مرحوم؛ مزار متبرق سیدین؟ (93): مزار متبرک سی‌سر؛ شیم مذکور است (93): شمسای مذکور است؛ شارع عام ...(100): شارع عام و منه الباب؛ مدارات قنات (105): مدار آن قنات.

 

در ادامه مطلب می خوانیم: 

آشنایی با دانش تصحیح متن و ویرایش 

آشنایی با دانش سیاق 

آشنایی با دانش نام‌شناسی 

نام های اماکن:  

دقت در بازنویسی سجلات و آشنایی با زبان عربی 

شناخت و مراجعه به منابع منطقه‌ای

ادامه مطلب ...

انتقال بیش از 14800 سند مربوط به روابط ایران و عثمانی به ایران

 14889 سند موجود در آرشیو دولتی ترکیه مربوط به روابط ایران و عثمانی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران منتقل شد .
لوح فشرده این اسناد براساس مذاکرات صورت گرفته با مقامات دولتی و فرهنگی ترک در جریان سفر سال گذشته علی اکبر اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشورمان به آن کشور و در پاسخ به ارسال لوح فشرده اسناد روابط ایران و عثمانی موجود در آرشیو وزارت امورخارجه و گنجینه اسناد ملی کشورمان به ترکیه به سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران منتقل شده اند.
بر اساس تفاهم نامه منعقد شده در جریان دیدار مشاور فرهنگی رئیس جمهور و مقامات ترک قرار است با استفاده از این اسناد نمایشگاه مشترک اسناد روابط ایران و ترکیه در کتابخانه های ملی و یا آرشیو های ملی دو کشور برگزار شود. 
 
منبع خبر:  

سایت‌ها و وبلاگهای مرتبط

جهت اطلاع نویسندگان و کاربران محترم، آدرس برخی از سایتهایی که در آنها به مطلبی از وبلاگ گروهی آرشیویت‌ها اشاره شده یا به این وبلاگ لینک داده‌اند آورده شده.  

وبلاگ گروهی کتابداران خلیج فارس - دعوت نامه سایت مرجع متخصصین ایران

http://persiangulflib.blogfa.com/post-110.aspx

میراث مکتوب

http://www.mirasmaktoob.ir/modules.php?name=news_miras&id=113

اسناد افتخار

http://www.asnad.blogfa.com/cat-8.aspx

قـاصـدک

http://ghasedak1385.blogfa.com/post-1580.aspx

وبلاگ گروهی کتابداران افغانستان

http://afg-library.blogfa.com/cat-9.aspx

tkarami - Iranian Library And Information Science Weblogs Directory

http://tkarami.googlepages.com/

مجله الکترونیکی شیرازه

http://nlai.ir/Default.aspx?tabid=1483

دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان...وبلاگ گروهی

http://www.esfmlis.mihanblog.com/post/archive/1387/10

کتابخانه عمومی سهروردی زنجان

http://sohravardilib.blogfa.com/cat-12.aspx

وبلاگ گروهی کتابداران خلیج فارس - پادکست چیست؟

http://persiangulflib.blogfa.com/post-92.aspx

اداره کل امور کتابخانه های استان زنجان

http://www.zanjan.iplf.ir/

پاژنگ

http://persianpatriot.blogfa.com/

فهرستنویسی منابع اینترنتی

http://internetcataloger.persianblog.ir/1387/6/

نرم افزار دبیرخانه و اتوماسیون، نرم افزار بایگانی و نرم افزار صندوق قرض الحسنه پیوند ها- آرشیو

http://www.yeganehsoft.net/general/index.php?recordID=76

چهارمین همایش روابط عمومی الکترونیک

بیست و هفتم اردیبهشت ماه ۸۸ روز پاسداشت روابط عمومی در تقویم رسمی کشور به عنوان زمان دقیق برگزاری همایش روابط عمومی الکترونیک اعلام شد .

امیرعباس تقی‌‌ پور، دبیر چهارمین همایش روابط عمومی الکترونیک با اعلام مطلب فوق افزود : در این همایش با حضور بیش از 500 نفر از استادان ، دانشجویان ، مدیران و کارشناسان روابط عمومی ضرورت تجدید نظر در چارت سازمانی روابط عمومی ها مبتنی بر آیین نامه جدید(ابلاغی مردادماه 86 از سوی دولت) ، مدل های پیاده سازی روابط عمومی الکترونیک در دستگاه های دولتی ، مدل های پیاده سازی روابط عمومی الکترونیک در شرکت های بخش خصوصی و تعاونی ، روابط عمومی الکترونیک و نظام های اطلاع رسانی ، روابط عمومی الکترونیک و رسانه های جدید ، روابط عمومی الکترونیک و زیر ساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران ، روابط عمومی الکترونیک و سیستم های مانیتورینگ اخبار صوتی ، تصویری و اینترنتی ، روابط عمومی الکترونیک و نظرسنجی الکترونیک و روابط عمومی الکترونیک و دیپلماسی عمومی مورد بررسی قرار خواهد گرفت .  تقی پور با اعلام این که در این همایش از تلاشگران عرصه روابط عمومی و نویسندگان مقالات برتر که در جهت توسعه دانش روابط عمومی الکترونیک فعالیت می کنند تجلیل می شود ادامه داد : علاقمندان به ارایه مقاله در این همایش می توانند مقالات خود حول محورهای اعلام شده را برای ارزیابی کمیته علمی به آدرس اینترنتی  info@eprcenter.ir ارسال کنند . 

این همایش در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

طراح پوستر چهارمین همایش روابط عمومی الکترونیک : علی شوقی بنام 

 

آشنایی با مباحث سند شناسی

آشنایی با مباحث سند شناسی، آرشیو ملی و پژوهش‌های اسنادی در تاریخ معاصر ایران، موضوع سخنرانی آقای محسن روستایی، از سند پژوهان و آرشیویستهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بود که روز یکشنبه مورخ 11/12/87 در تالار همایش دانشگاه شهید بهشتی در جمع گروه تاریخ آن دانشگاه ایراد شد.

این سخنرانی مورد توجه و استقبال گرم بسیاری از استادان، دانشجویان کارشناسی ارشد و علاقمندان به علم سند شناسی و آرشیو ملی قرار گرفت که چکیده ای از از موضوعات مطرح شده، جهت اطلاع علاقه مندان، در ادامه مطلب تقدیم می گرد.

ادامه مطلب ...

تمدید زمان ارسال مقاله برای همایش آرشیو برای همه

با توجه به مقارن شدن پایان مهلت ارسال مقاله برای همایش آرشیو برای همه، با آزمون دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاهها و تقاضای تعدادی از ارائه دهندگان مقاله برای تمدید این زمان، بدینوسیله به اطلاع دوستان و همراهانی که چکیده ارسالی مقاله شان در همایش پذیرفته شده می رساند، مهلت ارسال اصل مقاله تا پانزدهم اسفند ماه 1387 تمدید شده است. دبیرخانه همایش آرشیو برای همه