وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

توصیه پروفسورمجید سمیعی

تو این روزا که خواسته یا ناخواسته خیلی از اتفاق ها ذهن ما را به خود مشغول می سازد وبعضی اوقات اوقات ما را تلخ می کند  توصیه بزرگانی همچون پروفسور سمیعی  ممکن است کارساز باشد

 پروفسور سمیعی :یکی از مطالب مهم این است که مغزمان را مغشوش نکنیم. دنیای امروزه شاید باعث شود حجم زیادی از اطلاعات در آن واحد وارد مغز شود اما باید بسیار مراقب بود که مسائل مختلف را وارد مغز نکنیم چرا که این کار کیفیت ارتباط سلول‌های مغز را دچار اختلال می‌کند. به تمام افراد و به ویژه به جوان‌ها توصیه می‌کنم ابتدا یک کار را به انتها برسانند و بعد به سراغ مطالب دیگر بروند چرا که در غیر اینصورت رفته رفته عملکرد مغز کاهش می‌یابد.

پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات آرشیوی در دانشگاه الزهرا

دکتر سعید رضائی شریف آبادی، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا (س) با اعلام این خبر به لیزنا افزود: مطابق نامه سید ابوالفضل حسنی، مدیر کل دفتر گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی و دبیر شورا به دکتر طباطبایی، معاون امور آزمونهای سازمان سنجش آموزش کشور، دانشگاه الزهرا نسبت به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات آرشیوی برای سال تحصیلی 91-92 اقدام خواهد کرد.

وی افزود: از مهر 1386 که بعنوان معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران فعالیت خود را آغاز کردم، به فکر راه اندازی این رشته افتادم. در مدت کوتاهی با همکاری علی اکبر صفی پور، که از مسئولین آرشیو ملی  ایران بود و با همفکری عده ای از صاحبنظران و فعالین حوزه آرشیو، پیش نویس اولیه تهیه و برای تصویب به وزارت علوم ارسال کردیم.

دکتر رضایی ادامه داد: در اوایل سال 89 نسخه ویرایش شده مطالعات آرشیوی در کمیته کتابداری و اطلاع رسانی دفتر گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ریاست دکتر جعفر مهراد و با حضور نمایندگان گروههای کتابداری و اطلاع رسانی  مورد بررسی قرار گرفت. پس از آنکه کارگروه منتخب این کمیته به ریاست دکتر غلامرضا فدائی نسخه ی نهائی را آماده کرد، محتوا و سرفصل دروس ابتدا در کمیته کتابداری و پس از آن در جلسه مورخ 6/6/1389 شورای برنامه ریزی آموزش عالی به تصویب نهائی رسید.


منبع خبر: پایگاه خبری کتابداری ایران  لیزنا .


سند فرد

در اصطلاح دیوانی ورقه ای را که به اندازه نصف قطع خشتی و باریکتر بوده و منشیان و مستوفیان دیوان سواد فرمانهاو احکام و همچنین جمع و خرج دولت و ایالات و ولایات و یاخرج خاصی را بروی آن نوشته و آنها را روی مهم دسته می کردند که به آن فرد، فرد حساب و جمع آنها را افراد محاسبات می گفتند دراصل مجموع فرامین و احکام یکسان را بین دو تخته چوبی می بستند و کناری نگهداری می نمودند این نوع اصطلاح در طول دوره تاریخ اسلامی متداول بوده است .

 

مشافهه

سندی است که در خصوص تاریخ شفاهی در لغت به معنای رویاروسخن گفتن ولی در تداول دیوانی قرن 5 دستورخطائی بوده که ‍پادشاه درباره امری مهم خودزبانی با شخصی از معتمدان خویش می گفتند و آن مطالب را بر کاغذی می نوشتند و بدست آن رسول می سپردند و یا مطالب مکتوب را برای آن شخص مورد نظر می فرستادند. اگر در سندی عبارت ذیل موجود باشد، هو الشافهه العلیه العالیه؛ در ظهریه یا حاشیه سند این سند مربوط به زمان صفویه است .

 

اختیارنامه

فضای تاریخی سند مربوط به زمان غزنویان بوده است . نوعی مکتوب (نامه) که طی آن اختیارات وسیعی به فردی داده می شد برای انجام ماموریتهای خاص و بسیار مهم.