وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

بازدید از کتابخانه ملی در برنامه جهانگردان خارجی

تفاهم نامه همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و جامعه تورگردانان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران با حضور مشاور رئیس و مسئول امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی امضاء شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، محمد سلطانی فر، مشاور رئیس و مسئول امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مراسم امضای این تفاهم نامه اظهار داشت: حوزه گردشگری فرهنگی یکی از حوزه های پرمخاطب است که جمهوری اسلامی ایران به دلیل دارا بودن مراکز و ظرفیت های عظیم فرهنگی می تواند به یک مقصد مهم برای گردشگران خارجی و علاقه مندان به مباحث فرهنگی تبدیل شود.

سلطانی فر افزود: امکانات و فضای مناسب کتابخانه ملی می تواند نقطه شروع بازدید گردشگران خارجی باشد تا قبل از حضور در سایر مراکز فرهنگی استان ها، در این مکان با فرهنگ کشورمان آشنا شوند. وی تصریح کرد: در کتابخانه ملی فضا و زمینه های فرهنگی در سطحی است که مطمئنا می تواند رضایت کامل گردشگران را جلب کند. مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز طی امضای تفاهم نامه همکاری کتابخانه ملی و جامعه تورگردانان اظهار داشت: با امضای این سند، فرصت خوبی در صنعت گردشگری برای ارائه خدمات فرهنگی به گردشگران ورودی به ایران فراهم می شود. وی افزود: همکاری جامعه تورگردانان به عنوان یکی از فعال ترین تشکل های گردشگری و کتابخانه ملی به عنوان مرکزی فرهنگی نشان از عزمی جدی درخصوص معرفی فرهنگ و تمدن غنی کشورمان به گردشگران خارجی و استفاده حداکثری از ظرفیت های متقابل به شمار می آید.رحمانی با بیان اینکه از این پس کتابخانه ملی ایران به عنوان یک مقصد جدید در صنعت گردشگری کشور شناخته خواهد شد، ادامه داد: امضای تفاهم نامه منعقد شده امکان بازدید گردشگران خارجی از کتابخانه ملی به عنوان یکی از ظرفیت های گردشگری استان تهران و نیز مرکزی غنی از اطلاعات فرهنگی کشور را فراهم خواهد آورد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به الگوسازی این نوع تفاهم نامه ها گفت: تفاهم نامه مورد نظر شروع میمون و خوبی است برای سایر مراکز تا با در نظر گرفتن این نمونه و الگوی مناسب، بتوانند ظرفیت های فرهنگی خود را به معرض دید گردشگران خارجی قرار دهند. در ادامه این مراسم،ابراهیم پورفرج، رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران با اشاره به امضای این تفاهم نامه با سازمان اسناد و کتابخانه ملی بیان داشت: در بازدید های به عمل آمده از کتابخانه ملی مطمئن شدیم که با قرار دادن بازدید گردشگران خارجی در آن می توانیم سهم عمده ای در معرفی ظرفیت های فرهنگی کشورمان ایفا نماییم. پورفرج گفت: در برنامه های آتی جامعه تورگردانان ایران بازدید راهنمایان از کتابخانه ملی در دستور کار جامعه قرار گرفته است. 

شایان ذکر است، این تفاهم نامه در 5 ماده اصلی به امضا رسیده است که از مهمترین مفاد این طرح می توان به معرفی کتابخانه ملی و امکانات آن به گردشگران خارجی، گنجاندن بازدید از کتابخانه ملی در برنامه تورهای جهانگردان خارجی و بازدید دسته جمعی یا انفرادی گردشگران خارجی از کتابخانه از سوی جامعه تورگردانان ایران اشاره کرد.
اضافه می شود سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از سازمان های معظم فرهنگی و دارای جذابیت های محتوایی و بصری، همه ساله پذیرای هزاران نفر از مهمانان داخلی و خارجی از کشورهای مختلف جهان است