وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

معرفی سایت «آقا بزرگ»

  نسخه آزمایشی سایت آقا بزرگ با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مرکز پژوهشی میراث مکتوب و سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد راه‌اندازی شده است. این سایت نسخ خطی جهان از جمله نسخ خطی اسلامی را به صورت تمام متن در دسترس کاربران قرار می‌دهد.



برای خواندن  بیشتر بر   روی ادامه مطلب کلیک کنید  

وجه تسمیه این سایت بر می گردد به شخصی به نام «آقا بزرگ تهرانی» که 100 سال پیش فهرست‌نویسی را آغاز کرد و فهرست مشترکی به فارسی و عربی ارایه داد. به گفته مسئولان علت عمده انتخاب این نام برای سایت فهرست نسخه‌های خطی، این است که صد سال از تدوین کتاب «الذریعه» نوشته شیخ آقا بزرگ تهرانی می‌گذرد، این کتاب مهم‌ترین دایره‌المعارف در حوزه کتاب‌شناسی شیعه است.

منوی اصلی این سایت شامل انتخاب‌های جستجو، مشخصات تکمیلی، تنظیمات جستجو، چاپ گزارش، امکان جستجوی عنوان‌های کتاب و امکان ورورد کاربران است.
قسمت صفحه اصلی شامل جستجوی کتاب، لیست ماخذ های کتب، لیست کتابخانه‌ ها، لیست کتاب‌های مجموعه‌ای، لیست کتاب‌های نسخه ‌های مکرر، سایت ‌های مرتبط مانند خانه کتاب، شابک، جشواره نقد، پروین اعتصامی، کتاب سال جمهوری اسلامی است.
بخش لیست مأخذ‌های کتب شامل لیست مأخذ کتب، شماره جلد و لیست کتاب‌ها است. به عنوان نمونه از کتاب ‌های موجود در این بخش می‌توان به کتاب‌های تاریخ و جغرافیا، ادبی عرفانی، مرقعات، دیوان‌ها و غیره اشاره کرد
در قسمت لیست کتابخانه ‌ها می‌توان از کتابخانه ‌هایی مانند فرهنگستان علوم آذربایجان، موزه تاریخ ادبیات باکو بنام نظامی، کتابخانه شهر مونی، نسخه‌ های ایروان در ماتناداران ایروان، موزه نوایی در تاشکند، کتابخانه دانشگاه تاشکند، کتابخانه مسجد طلا شیخ، کتابخانه دانشگاه سمرقند، کتابخانه ابوعلی سینا در دانشگاه دولتی شهر بخارا، کتابخانه کالج وادهان در آکسفورد، کتابخانه دانشگاه هاروارد(مجموعه هوتن) در شهر ماساچوست، کتابخانه دانشگاه هاروارد(مجموعه فرانسیس هوفر) و... نام برد.

در لیست کتاب‌های مجموعه‌ای می‌توان به کتاب‌هایی مانند مظهر الاثار و دیوان کلیم که مولف آن میرهاشمی کرمانی متوفی در سال 948 است و مجموعه مبداء و معاد، نزهه الارواح، مناقب عبد القادر گیلانی به قلم شیخ احمد فاروقی، امیر حسینی، فقیر دلی ملوک شاه صدیقی که کاتب آن خواجه ‌بن خواجه شهاب الدین و تاریخ کتابت سده 12 است، اشاره کرد. هم‌اکنون این کتاب‌‌ها در کتابخانه فرهنگستان علوم آذربایجان در باکو موجود است و مشخصات این کتاب‌ها و سایر مجموعه‌ها به طور کامل در سایت موجود است.

بر روی سایت آقا بزرگ کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد