وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

مردم دست یغماگران فرهنگ وهویت ملی را کوتاه کنند

اولین اظهار نظرهای دکتر محمد علی رنجبر مدیر مرکز اسناد وکتابخانه ملی فارس  را از اینجا رویت نمایید  .

گوشه ای از گفتگوی ایشان با خبر نگار اختصاصی فرهنگ وهنر خبر جنوب: 

-مردم دست یغماگران فرهنگ را از اسناد ملی کوتاه کنند .

- نباید گذاشت فعالیتهای پشت اسم ورسم ها وتشکیلات کم رنگ شود...

نمایشگاه مهرهای حک شده در شیراز افتتاح گردید..

 به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد وکتابخانه ملی فارس مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس روز ۱۶فروردین ۱۳۹۱ در آیین گشایش این نمایشگاه اظهار داشت: در راستای معرفی جایگاه مهر در بررسی‌های اسنادی و پژوهش‌های تاریخی، نخستین نمایشگاه سیر تاریخی مهرهای حک شده بر اسناد و فرامین به جا مانده از دوره‌های گذشته استان فارس در موزه تار و پود مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.

محمد علی رنجبر افزود: در این نمایشگاه بیش از ۴۰ تابلو عکس از مهرهای دوره باستانی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در معرض دید علاقمندان گذاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، مهرهای حک شده بر اسناد تاریخی فارس با موضوع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را در اختیار محققان و پژوهشگران این استان قرار می‌دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه مهر در فرهنگ و تمدن ایران از دیرباز تاکنون جایگاه مهم و در خور توجهی داشته است، اضافه کرد: در گذشته وجود یک یا چند مهر برای هر فرد ضروری بوده، که علاوه بر جنبه‌های تزئینی به عنوان تأییدیه سند هویت محسوب می‌شد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس تصریح کرد: مهرها افزون بر نمایش سیر تحول و تکامل خط و هنر تزئین، نشانگر باورها، عقاید، معیشت و زیباشناسی دوره‌های گذشته و معاصر هستند.

وی ادامه داد: نقش مهرها بر اسناد با اضافاتی مانند تحمیدیه، توقع و تشعیر همراه بوده و در اشکال چهارگوش یا بیضی با نام و عنوان صاحب مهر کنده‌کاری شده که در معامله و قرارداد مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس اظهار داشت: برای ممهور کردن نامه‌ها به دوستان و نزدیکان از مهرهایی که دارای اسم بوده استفاده می‌شده است.

رنجبر تصریح کرد: مهرهای مردم عادی بر روی نقره، مس، مفرغ بوده که روی اغلب آن‌ها علاوه بر نام صاحب مهر، تصویر پرنده، حیوان و یا شاخه درختان کنده‌کاری شده است.

وی اضافه کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در آینده نزدیک به مناسبت صیانت از آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس، نمایشگاهی با عنوان خلیج فارس، یادروز سعدی و عکس‌هایی از آموزش و پرورش قدیم استان فارس برگزار می‌کند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت: عنوان مهرها در این نمایشگاه شامل تصویر شاهزاده ساسانی سوار بر اسب، هوالحق‌الملک‌الله، و ما توفیقی الا‌ باالله، انا‌الفقیر محمدبن محمد دولت شاه، شاه اسماعیل صفوی، بنده شاه ولایت طهماسب، بلند اختر برج شهی حسینعلی، حضرت شاه‌چراغ، ناصرالدین شاه، امام جمعه، جلال‌الدوله، علاءالدوله در مورد دوره قاجاریه در ابعاد مختلف به نمایش گذاشته شده است.

رنجبر خاطرنشان کرد: نمایشگاه سیر تاریخی مهرهای حک شده بر اسناد گذشته از ۱۶ تا ۲۵ فروردین ماه جاری برای بازدید علاقمندان برپا است.

نخستین نمایشگاه سیر تاریخی مهرهای اسناد وفرامین فارس ۱۶آبان۹۱

مهر در فرهنگ وتمدن ایران از دیر باز تاکنون جایگاه مهم ودرخور توجهی داشته است ویکی از منابع مهم شناخت وبررسی اسنادوبطور کلی تاریخ گذشته بشمار می آید.


نخستین نمایشگاه نقش مهرهای حک شده بر اسناد تاریخی فارس در راستای معرفی جایگاه مهر در بررسی های اسنادی وبطور کلی پژوهش های تاریخی ۴شنبه  ۱۶فروردین  ۱۳۹۱درمحل موزه تاروپود مرکز اسناد وکتابخانه ملی فارس با همت بخش آرشیو این مرکز افتتاح  خواهد گردید.