وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

گزارش کارگاه شناسائی ، مرمت و روشهای نگهداری عکس (دوره قاجار)

 

گزارشی از این گارگاه که در روزهای 29 تا 31 خردادماه 1389 در فرهنگستان هنر برگزار گردید؛ تهیه و ارئه می گردد . 

 

 http://ir-archivistphoto.blogsky.com

متادیتا چیست و متادیتای سیستم نگهداری اسناد برای چیست؟

متادیتا چیست؟

اغلب متادیتا را "داده برای داده" تعریف کرده اند. تعریف بهتر این است که بگوییم اطلاعات ساخته شده ای از یک منبع. مثلا فهرست راهنمای فروش اجناس خانگی اطلاعاتی در مورد متادیتای آن اجناس می دهد مثل : قیمت، عنوان تجاری، رنگ و ظرفیت. یا فهرست راهنمای یک کتابخانه شامل متادیتای مرتبط با کتابها است مثل : عنوان کتاب، نویسنده ، ناشر و غیره. متادیتا منابع را قابل بازیابی می کنند به این صورت که تعیین می کنند منابع در مورد چه هستند و یا چطور با ساختار توصیف شده در سریها قابل بازیابی هستند.

در بهترین حالت، متا دیتا می تواند برای شرح ساختارهای اطلاعاتی مثل استانداردهای تکنیکی و سیاستهای ارتباطی (میانجی) که بر ارتباطات تفوق دارند، بکار گرفته شوند. e-GIF به متادیتاهای خاصی که به یافتن منابع و مدیریت اسناد اهمیت می دهد و آن تعداد از عناصری که برای مدیریت اداری اطلاعات و بازیابی موفق نیاز است

متا دیتای نگهداری اسناد چیست؟

متادیتای نگهداری اسناد داده ای است که استفاده و مدیریت اسناد را تسهیل می کند. مخصوصا در کاربردهای الکترونیکی متا دیتا می تواند مفهومی از بهبود سیستم باشد و کمک کند تا لوازم نگهداری اسناد دیده شده و آنها را پوشش می دهد.

چرا متادیتای نگهداری اسناد مهم است؟

علت تهیه متادیای نگهداری اسناد و ایجاد استاندارد برای آن» این است که:

-    دولت مدرن برای استفاده بهتر از اطلاعات اداری ، سیستمها و سیاستها و همچنین سرویسهایی که برای رفع نیاز شهروندان طراحی شده است را بهم پیوند دهد.

-         استاندارد کردن سیستمهای اطلاعاتی دولتی به نحوی که از پرتال مرکزی به راحتی قابل دسترسی باشند.

-    سیستمهای جدید برای کنترل و بررسی اسناد الکترونیکی درست شده اند. اسناد اداری در قالبهای کاغذی ذخیره سازی نخواهند شد.

-    متادیتا مدیریت و یافتن اطلاعات را تسهیل می کند( اطلاعات در اشکال صفحات وب، اسناد الکترونیکی، فایلهای کاغذی و یا صفحه گستر)

فراداده ( متادیتا) در ایجاد داده مؤثر است لذا بنحوی ساخته می شود که سازگار با کلیت سازمان باشد

مؤلفه های سیستم های نگهداری اسناد:

 سیستمهای نگهداری اسناد نرم افزارهای معمولی و ساده ای نیستند که برای مدیریت اسناد طراحی شده باشند. آنها یک مجموعه منظمی از:  

  • - مردم(people)   
  • دستورات (policies)  
  • چرخه کار (procedures)  
  • ابزار (tools)  
  • تکنولوژی (technology) 
  •  تحصیلات حمایتی مداوم و در حال پیشرفت (ongoing supporting education)  
  • حفظ و نگهداری(maintenance) هستند. در ترکیب این ترکیبات می توان فعالیتهای سازمانی را بقدر کافی و به روش مناسب مستند نمود.

فواید سیستمهای نگهداری اسناد:

سیستمهای نگهداری اسناد که بر پایه شناخت از فعالیتهای سازمانی ، احتیاجات قانونی ونیز لوازم سازمانی بنا شده باشد فواید مهم و اساسی زیر را فراهم می سازد.

سیستمهای نگهداری اسناد:

-         سطح کارآیی بهتر فعالیتها و تصمیم گیریهای درست تر را در سازمانها تقویت می کند

-         سازمانها را در تطابق با لوازم قانونی و مقررات توانمند می نماید

-         علایق و گرایشات سازمانها و حقوق کارمندانشان ، مشتریان و شهروندان را تضمین می نماید

-    علاوه بر تقویت و پشتیبانی حقوقی ، شامل مدیریت بهتر احتمالات نیز می باشد احتمالاتی که بر پایه موجودیت مدارک کاری و یا فقدان مدارک از فعالیتهای سازمانی است.

-         سازگاری، تداوم، کارآیی و بهره وری در خدمات، مدیریت برنامه ها و امور اداری را تقویت می کند.

-    اطلاعات ارزشمند و پویایی که بتوان به فرآیندهای کاری بازخورد دهد و دائما نیز اصلاح شوند را ایجادکرده و فرآیندها را آسان و خودکار می نماید.

-    از ذخیره سازی و درهم ریختگی مدارک زودگذر (ephemeral record) و یا گم شدن و یا انهدام سهوی مدارک خاص، جلوگیری به عمل می آورد.

-    به جای اینکه فقط مسئول جمع آوری اسناد قلمداد شود ، توانایی مدیریت آنها را به عنوان یک دارایی و منابع اطلاعاتی دارد .

اختتامیه«کارگاه شناسایی،مرمت وروشهای نگهداری عکس‌های دورة قاجار»

 

آخرین روز «کارگاه شناسایی، مرمت و روشهای نگهداری عکس‌های دوره‌ی قاجار» به همت فرهنگستان هنر و تلاش بی وقفه دست اندرکاران سلسله پیش همایش های عکاسی دوره قاجار به پایان رسید . 

 

http://ir-archivistphoto.blogsky.com/1389/04/01/post-20/