وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

تبریک به همکاران آرشیویست

 

جناب آقای آموزگار و جناب آقای شایقی   

باسلام 

تبریک همکارانتان را در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس  بابت انتخاب بجا وشایسته به عنوان مدیر و معاون مدیر پذیرا باشید. 

با آرزوی موفقیت های بیشتر برای شما عزیزان

شورای عالی راهبردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی تشکیل جلسه داد

به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران 

اولین جلسه شورای عالی راهبردی سازمان به ریاست دکتر صالحی تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، جلسه شورای راهبردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور اعضاء شورا متشکل از رئیس سازمان، معاونان و مشاوران و جمعی از استادان دانشگاه در محل حوزه ریاست ساختمان کتابخانه ملی تشکیل جلسه داد.

در این جلسه ابتدا دکتر صالحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با بیان برنامه های آینده سازمان و راهبردهای سازمانی، بیان داشت: در زمینه برنامه های در حال انجام، مجموعه دانشنامه فرهنگ جزء کارهای پژوهشی سترگ است که توسط این سازمان در حال پیگیری است. همچنین تأسیس اندیشگاه کتابخانه ملی نیز از جمله اقدامات مناسب بوده است. وی ادامه داد: هم اکنون 12 مرکز استانی تأسیس شده که وضعیت برخی از آنها در جهات مختلف غیراستاندارد است و باید رسیدگی شود. دکتر صالحی همچنین از مجمع کتابخانه های بزرگ کشور که توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی راه اندازی شد و تاریخ شفاهی به عنوان دو مسئله مهم دیگر در زمینه فعالیت های سازمان متبوع یاد کرد.  

ادامه مطلب ...

نقش کتابخانه ملی در دیپلماسی فرهنگی

سخنان ریاست محترم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در کنفرانس ایفلا۲۰۱۴م  

 

بسم الله الرمن الرحیم

«فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری» نقش به‌سزایی چه در دیپلماسی فرهنگی و چه در روابط فرهنگی دارد. این فدراسیون حاوی ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه‌ای است که کشورهای عضو می‌توانند هم از این ظرفیت‌ها بهره ببرند و هم برای تقویت بیش از پیش آن کمک نمایند.

«ایفلا» یکی از ظرفیت‌هایی به شمار می‌آید که می‌توان بخشی از دیپلماسی فرهنگی را در چارچوب آن پیگیری نمود. می‌دانیم که از میان عناصر و مؤلفه‌های مؤثر در سیاست خارجی کشورها، هیچ‌کدام به اندازۀ عامل فرهنگی پایدارتر و تأثیرگذارتر از دیپلماسی فرهنگی نیست. فرهنگ و مؤلفه‌های فرهنگی، رکن چهارم سیاست خارجی را تشکیل می‌دهد که در بسیاری مواقع، لایه‌های زیرین و شالوده‌های سه رکن دیگر نیز از آن منبعث می‌شود. این نوع از دیپلماسی نه‌فقط در سطح رسمی میان دولت‌ها مطرح می‌گردد، بلکه در فضاهای عمومی و در چارچوب دیپلماسی عمومی نیز می‌تواند کارایی و کاربرد داشته باشد. 

ادامه مطلب ...