فیروزه فیروز - عکس سندی گویا

عکس از نگاه آرشیو

فیروزه فیروز - عکس سندی گویا

عکس از نگاه آرشیو

جاذبه فضای مجازی

 مدتی است که به دلیل مشغله: درسی و تحصیل، و نرم افزارهای موجود برای تعامل علمی و حرفه ای از این فضا غافل ماندم.


 


 زمانی که  در انتشار یک پژوهش علمی به صورت کار میدانی با نام "بانک اطلاعاتی عکس تاریخی در ایران" به صورت کتاب و یا حتی به صورت چندین مقاله، مرتب با کارشکنی های متعدد روبرو شدم  تصمیم گرفتم این وبلاگ را جهت  انتشار اطلاعات این بانک اطلاعاتی  ایجاد نمایم؛ و محتوای آن را در اختیار علاقمندان قرار گیرد و راه گشای پژوهشهایی درخصوص عکسهای تاریخی باشد. 
وبلاگ تعطیل نشده و اطلاعات جالبی وجود دارد که شاید مورد توجه دوستداران حوزه عکس قرار گیرد .
اما پوزش مرا بپذیرید تا اواسط تیرماه به من فرصت وقفه در انتشار دهید. سپاسگزارم

شناسائی کنند گان عکس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

     مهمترین و درخشان ترین دوره تاریخی ایران که تحول عظیمی اجتماعی را پدید آورده است انقلاب اسلامی می باشد. 

 به دنبال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، جانفشانی های ملت شهید پرور ایران در دفاع مقدس متجلی گردید.  

اثار مصور به جا مانده از این دوره افتخار آمیز ،نیازمند شناسائی دقیق و از حساسیت بالائی برخوردار  می باشد.  

ادامه مطلب ...

شناسائی کنندگان عکس دوره قاجار

آنچه که مسلم است هر دوره تاریخی پژوهشگران خاص آن دوره را دارد .با توجه به اینکه عکس از زمان ناصر الدین شاه وارد ایران شده است و آن دوره رجال بسیاری داشته، شناسائی رجال آن دوره بسیار حائز اهمیت می باشد . متبحرترین شناسائی کنند گان عکس این برهه تاریخی به شرح ذیل می باشد:

ادامه مطلب ...

معرفی موسسات بزرگ پژوهشی عکس

نسبت به گستردگی حیطه فعالیت عکس تعداد مراکزی که کار پژوهشی روی آن آنجام می دهند محدود می باشد ، مراکز عمده پژوهشی عکس به شرح ذیل است:

ادامه مطلب ...

معرفی ارشیو عکس استان قدس رضوی

آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین ارشیوهای عکس در ایران است که  در خصوص نگهداری و ساماندهی عکس تلاش بسیار انجام داده اند.

ادامه مطلب ...

وضعیت عکس در کتابخانه های بزرگ

وضعیت عکس در کتابخانه های بزرگ

(دولتی، عمومی، دانشگاهی) 

   یکی از مراکزی که بنا به شرایط حرفه ای خود به نگهداری عکسهای تاریخی و با ارزش مبادرت می نمایند کتابخانه های بزرگ می باشند  .  

ادامه مطلب ...

پژوهشگران عکس در حوزه مکانهای تاریخی

اینک به معرفی برخی از پژوهشگران در حوزه مکانهای تاریخی پرداخته می شود :

ادامه مطلب ...

مرمت گران عکس در ایران

با موسسات مرمت عکس تا چه اندازه آشنائی دارید؟   

در ایران معدودی از موسسات آرشیوی از  به فن مرمت عکس آشنائی و اشراف دارند.  این معرفی صرفا برای یاری رسانی به پژوهشگران و مرمت عکسهای تاریخی است . در اینجا به معرفی این موسسات و متخصصینی که دارای این مهارت هستند پرداخته می شود : 

ادامه مطلب ...

فراخوان مسابقه عکاسی

  فراخوان مسابقه عکاسی با موضوع ( قاب عکس رمضان )

کاربران ایرانی

ادامه مطلب ...

معرفی منابع کتاب

معرفی برخی از کتابهای مصور در خصوص تاریخ تهران به شرح ذیل:

ادامه مطلب ...

معرفی برخی از آثار زنده یاد بهمن جلالی

    روزی که این وبلاگ رو راه‌اندازی کردم بنا را بر این گذاشتم که زبان نوشتار آن صرفا علمی باشد نه محاوره و احساسی. لیکن امروز، هنگامی که در بانک اطلاعاتی عکس خود مشغول جستجوی مطلبی بودم، به نام زنده یاد بهمن جلالی برخوردم و ناخود آگاه خاطرات ایشان برایم زنده شد و در ذهن خود مروری بر روزهایی کردم که برای تکمیل "بانک اطلاعاتی وضعیت عکس در ایران" با آن مرحوم تماس‌های تلفنی متعدد و پیاپی داشتم. از صمیمیت و بزرگ منشی ایشان هرچه بگویم کم گفته‌ام.

 

    چه خوب می‌شد اگر ما هم رفتار این استاد بزرگ را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم و با همکاران و دوستان خود با این متانت برخورد کنیم.

 

    امیدوارم روحشان شاد و قرین رحمت الهی باشد. یادش گرامی و خاطرش عزیز.

در ادامه مطلب شما را با آثار آن مرحوم آشنا خواهم کرد.

ادامه مطلب ...

معرفی پژوهشگران عکس در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

در هر حوزه از  عکس پژوهشگرانی به فعالیت پژوهشی مشغول می باشند. یکی از این حوزه ها انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و دفاع مقدس است در اینجا به ذکر مشخصات برخی از پژوهشگران این حوزه پرداخته شده است.  

ادامه مطلب ...

معرفی سایت های عکاسی

برخی دیگر از سایت های عکاسی به شرح زیر میباشد:

ادامه مطلب ...

معرفی انجمن های عکاسی

برخی از انجمن های عکاسی به شرح زیر معرفی میشوند:

ادامه مطلب ...

معرفی نشریات تخصصی عکس

برخی از نشریات تخصصی در زمینه عکس به قرار زیر می باشند:

ادامه مطلب ...

گزارش کارگاه شناسائی ، مرمت و روشهای نگهداری عکس (دوره قاجار)

مقدمه        

      این گارگاه در روزهای 29 تا 31 خردادماه 1389 در فرهنگستان هنر برگزار گردید.تاریخچه و پیشرفت‌های عکاسی ، تشخیص و شناسایی جریان‌های قرن نوزدهم، بررسی شرایط محیطی،  پایداری مواد عکاسی، مواد مورد استفاده در بسته‌بندی و پوشش‌ها، روش‌های ارائه و نمایش عکس‌ها، مراقبت‌ها و رسیدگی‌های پایه و تکنیک‌های مرمت عکس و نگاتیو از جمله  مهمترین مطالبی بودند که در برنامه ارائه شده در  این کارگاه گنجانده شده بود.

ادامه مطلب ...

مکتب رمانتیسم در عکاسی

 

  سبک رمانتیسم در عکاسی با پیروی از تمامی ویژگی های این مکتب در ادبیات و نقاشی به منصة ظهور رسید، اما هیچگاه مانند ادبیات، موسیقی یا مانند امپرسیونیسم، به صورت سبک جداگانه ای مطرح نشد.  

ادامه مطلب ...

سایت عکاسی

معرفی برخی دیگر از سایت های عکاسی

ادامه مطلب ...

سایت های عکاسی

معرفی تعداد دیگری از سایت های عکاسی ( به عنوان یکی از منابع تحقیق) .  

                        

ادامه مطلب ...

امپرسیونیسم در عکاسی

 

  عکاسان پیرو  این سبک، معتقد به نوعی مبانی زیبایی شناسی تصویری در هنر عکاسی بودند. به طورکلی، امپرسیونیست ها معتقدند که ریتم فیلم و عکس دارای قدرت برانگیزاننده رویا است و این رویا گونگی در عکس هایی به این شیوه با دخل و تصرف عکاس نمود عینی پیدا می کند. در اوج رواج این سبک، مشخصات ظاهری خاصی بروز کرد، از جمله ریتم تصویری نرم و نگرش ایجازی به اشیا. هدف اصلی این سبک، رسیدن به افکار و احساسات موجود، ولی نادیدنی بود.

ادامه مطلب ...

اختتامیه«کارگاه شناسایی،مرمت وروشهای نگهداری عکس‌های دورة قاجار»

 

آخرین روز «کارگاه شناسایی، مرمت و روشهای نگهداری عکس‌های دوره‌ی قاجار» به همت فرهنگستان هنر و تلاش بی وقفه دست اندرکاران سلسله پیش همایش های عکاسی دوره قاجار به پایان رسید.

در این کارگاه سه روزه و حضور کارشناس سرشناس مرمت عکس از هلند آقای هرمان ای. سی. مائس HERMAN E.C.MAES)«تاریخچه و پیشرفت عکاسی»،«تشخیص و شناسائی جریانهای قرن نوزدهم (دوران قاجار) » مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

ادامه مطلب ...

برگزاری«کارگاه شناسایی،مرمت و روشهای نگهداری عکس‌های دورة قاجار»

 

  

  اولین روز«کارگاه شناسایی، مرمت و روشهای نگهداری عکس‌های دوره‌ی قاجار» با حضور پژوهشگران ،علاقه مندان و کارشناسان برخی از مراکز آرشیوی عکس، برگزار گردید.

فرهنگستان هنر به دنبال سلسله پیش همایش های عکاسی دوره قاجار به برگزاری این کارگاه به مدت سه روز از شنبه بیست و نهم خرداد تا دوشنبه سی و یکم خرداد با حضور HERMAN E.C.MAES کارشناس سرشناس مرمت عکس از هلند در ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر واقع در خیابان ولی‌عصر، پایین‌تر از تقاطع طالقانی، پلاک 1552، طبقه 2، اقدام نموده است .

شرکت در این کارگاه برای تمامی علاقه‌مندان آزاد و رایگان است. برای مشاهده برنامه سه روزه کارگاه به سایت عکاسی مراجعه شود.

معرفی چند جلد کتاب در زمینه آثار باستانی ایران:

از این پس به معرفی چند جلد کتاب در زمینه آثار باستانی بر اساس حروف الفبای نویسنده پرداخته می شود. 

ادامه مطلب ...

اساسنامه

در شهریورماه 1384 ، حین برگزاری اردوی عکاسی در جزیره قشم ،‌ تعدادی از عکاسان جوان بندرعباس ایده تاسیس و تشکیل یک انجمن عکاسی غیردولتی را مطرح کردند.پس از بحث و گفتگو های مستمر، اساسنامه  آن تدوین  و طی چند ماه مراحل قانونی ثبت ، انجمن در شهریور ماه 1385 مجوز فعالیت خود را دریافت نمود.

اولین فعالیت رسمی انجمن از تیرماه 1386 همزمان با  افتتاح نگارخانه خیابانی شهر در بندرعباس اعلام و فعالیت آن با برپایی نمایشگاهی گروهی از آثار اعضاء انجمن آغاز شد که از آن زمان تاکنون به شکل مستمر ادامه داشته است.

اینک با ارائه اساسنامه انجمن سعی در معرفی اهداف و راهبرد های آن می باشد.  

ادامه مطلب ...

معرفی سایت های عکاسی

اینک با معرفی برخی از سایتهای عکاسی ( به عنوان یکی از منابع تحقیق) سعی در یاری رسانی به محققین در پژوهش های عکس می باشد. 

 

ادامه مطلب ...

مکاتب عکاسی: کوبیستی

کوبیسم با همزمان کردن نقاط دید مختلف  ، یکپارچگی قیافه اشیا را به هم میزند و به جای آن شکل تجریدی ( آبستره ) را ارایه می کند ؛ بدین معنا که عکاس کوبیست اشیا را در آن واحد از زوایای مختلفی می بیند، اما تمامی تصویری را که دیده است به ما نشان نمیدهد، بلکه فقط عناصر و اجزایی از آنها را انتخاب و روی سطح دو بعدی تصویر می نمایاند. از این روست که یک اثر کوبیستی ، مغشوش ، درهم و غیر طبیعی جلوه می کند. بنابراین عکاس کوبیست که دیگر در بند یک نقطه دید واحد ( مانند عکاسی رئال ) نیست ، می تواند هر شیئی را نه به عنوان یک قیافه ثابت بلکه به صورت مجموعه ای از خطوط، سطوح و رنگها ببیند و با ترکیب این ابعاد عکس کوبیستی ارایه کند.

نمایشگاه عکس تاریخی از گروه «میراث تصویری ایرانیان»

جمعی از پژوهشگران و مجموعه داران به نام گروه «میراث تصویری ایرانیان» در زمینه عکس های تاریخی  نمایشگاهی را با محوریت عکس‌های یادگاری و خانوادگی و با نمایش آثاری با رویکرد هنرهای جدید به همراه اصل عکس‌های تاریخی مربوط به دوران قاجار و پهلوی در قالب فوتو آرت ، هنرهای چند رسانه‌ای و اصل عکس‌های قدیمی به نمایش می گذارند.                                                   

ادامه مطلب ...

عکسی از آیت الله آقا سید جواد خامنه ای

آیت الله آقا سید جواد خامنه ای پدر رهبر بزرگوار و عالیقدر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله سید على خامنه اى ( مدظه العالی) ، از مجتهدین و علمای زاهد و محترم شهر  مشهد به شمار می رفت. جد ایشان آیت الله سید حسین خامنه ای از علمای آذربایجانی مقیم نجف بود.



وی مانند بسیاری از روحانیون و مدرسّان علوم دینى، زندگی را در عین پارسا ئی ، بسیار ساده می گذراندند ، وابستگان و اطرافیان ایشان معناى عمیق قناعت و ساده زیستى را از وی می آموختند.

برای مشاهده تصاویر بیشتری از آیت الله آقا سید جواد خامنه اى می توان به کتاب " جرعه نوش کوثر " مراجعه نمود.

معرفی انجمن عکاسان بحران

بسم الله الرحمن الرحیم
انجمن عکاسان بحران، به منظور پشتیبانی، هدایت و استفاده از پتانسیل های ارزشمند عکاسان در خدمت به ارتقای جایگاه نظام اطلاع رسانی کشور در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی بر مبنای این اساسنامه تشکیل می شود.

ادامه مطلب ...

معرفی آرشیو عکس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس

انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس ؛ دارای یکی از بهترین آرشیوهای عکس با مضامین انقلاب ، جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می باشد. این انجمن از شیوه های صحیح آرشیوی در زمینه جمع آوری، حفظ و نگهداری آثار عکاسان آن دوره بهره گرفته و در این زمینه صاحب نظر است.  

ادامه مطلب ...