سخنان آیت الله محمدرضا نکونام _ استاد حوزه علمیه قم (در جمع تعدادی از دانشجویان تهران)

سخنان آیت الله "محمدرضا نکونام" - استاد حوزه علمیه  قم (در جمع تعدادی از دانشجویان تهران)

-- ما با این که این همه حلق اینترنت را فشار داده ایم و سرعت اینترنت‌مان در حد گاری است، بچه های مدرسه نرفته ما همه با اینترنت و کامپیوتر کار می کنند. بچه ای دادگستری را هک کرده و التماسش می کنند که آبروی ما را نریز... از نظر هوش و استعداد و نیروی انسانی جوان هم سرآمد دنیاییم. دختر ایرانی بلند می شود می رود امریکا جایزه برتر ریاضی را می گیرد اما الان در کشور می گویند آقا این موهایش پیدا است، چارقد سرش کن که گوش‌هایش پیدا نباشد.
-- من می گویم ما به جای حلزون شدن، سوار این قطار جهانی شویم. من به طلبه هایم گفتم بر شما واجب است که فرش زیرپایتان را بفروشید و بروید لپ تاپ یا  تبلت {tablet} بخرید. گفتم اگر نتوانید برای یک میلیارد حرف بزنید، مفت نمی ارزید. مسلمان کسی است که متمدن باشد، متدین باشد نه خرفت باشد. حرف من این نیست که به جنگ با دنیا برویم. ما باید منطقی با دنیا دیالوگ کنیم. علم رسانه ای ما باید در سطح جهانی باشد و راحت با دنیا دیالوگ کنیم. با این کار، به قدرت می رسیم و این روند با سرعت حلزونی میسر نمی شود.
-- (وی ماهواره و فیس‌بوک را قدرت توصیف کرده و افزوده است): خر مفت است، بپرید روی آن و بروید. بلد نیستید سوار شوید، بروید دنبال کارتان. اما این آقا نمی تواند از این سیستم، از این اینترنت، از این فیس‌بوک استفاده کند، می گوید همه اش حرام است. الان چند نفر از آقایان می توانند با کامپیوتر کار کنند؟ دنیا رشد کرده است، دست ما هم نیست. از این هم بیش‌تر رشد می کند.
اول گفتند بلندگو حرام است و به ماهواره رسید

(در مورد برخورد با ماهواره گفته است):... انقباض که دارید، انبساط هم که ندارید؛ در همین حرم شاه زاده عبدالعظیم تهران بلندگو آورده بودند. یکی از رییس هیات‌ها اجازه نداد هیاتش وارد حرم شود. گفت بلندگو حرام است. گفتم آقای بروجردی پشت بلندگو درس می دهد، گفت من کاری به کسی ندارم. بعد گفتند رادیو حرام است و هرکسی که رادیو را تعمیر کند نانش حرام است. بعد گفتند تلویزیون حرام است و بعد گفتند ویدیو حرام است و بعد ویدیو شد ماهواره و... تمام این ها افکار انقباضی است.

-- (وی فیس
بوک را فرصت دانست و گفت): باید بانک اقتصادی داشته باشیم و بدانیم کشور چند می ارزد، چند تا سرمایه دار داریم، چندتا فقیر داریم. کد داشته باشیم، جی پی اس {GPS} داشته باشیم، برای استفاده از موقعیت کشور، باید با سیستم حرکت کنیم. دیگر دنیا یک جامعه بدوی نیست. ما باید قدرت پیدا کنیم؛ قدرت هم علم می خواهد و هم معرفت... امریکای فلان فلان شده به قول شماها فیس‌‌بوک و اینترنت درست کرده است! چرا فیلتر می کنید؟ از همین فرصت استفاده کنید و قدرت خودت را نشان بدهید اما نباید دعوا کنید.

-- (وی سکس و خشونت را نهایت آفت در اینترنت عنوان کرد و گفت): ما باید با اخلاق، تکنیک و فرهنگ با آن مقابله کنیم نه با قایم موشک بازی. سکس و خشونت شما می گویید با فیس‌بوک و اینترنت پر سرعت این جوان خراب می شود؟ خب چرا این را خراب می کنی، مشکل این جوان را حل کن. شما وقتی نتوانستی نیاز این جوان به همسر را حل کنید، می رود فیلم و عکسش را نگاه می کند. کدام دیوانه ای است که اصلش را داشته باشد و خودش را به شیشه بچسباند؟! شما اگر به این جوان چلوکباب بدهید، آب گوشت و دوغ می خورد؟ حل کردن مشکل جوانان بر دولت اسلامی واجب است. حل این مشکلات متخصص می خواهد. بیمارستان را که نمی شود با پرستار اداره کرد. بیمارستان پزشک متخصص می خواهد. اگر با پرستار اداره کردید، صبح به صبح باید مرده از آن خارج کنید. متخصص که نباشید، تنها راه مقابله را ایجاد مانع می دانید. گفتیم تخصص را رها کن و فقط تعهد. تعهد هم که ملاک ندارد، شیر تو شیر می شود.

-- ایران یک کشور معمولی نیست، یک قاره است پس اداره اش تخصص می خواهد. با این اوضاع، تا همین جا هم ما با معجزه امام عصر و غیرت مردممان ایستاده ایم. شما می گویید راه مقابله با تهاجم دشمن اینترنت ملی است و استدلال می آورید که در اینترنت ملی ما فحشا نداریم و اکثر استفاده مردم هم از سایت های داخلی است؟! ما می گوییم با همین اینترنت می شود به مقابله با تهاجم پرداخت اما به شرط این که متخصصانمان را جمع کنیم و به آن ها بها بدهیم. من نمی خواهم وارد بحث سیاسی شوم اما درصد بگیرید ببینید چند درصد از مدارک دانشگاهی ما الان حقیقی و بر اساس ضابطه علمی است؟! با این وضع نمی شود به مقابله پرداخت. مقابله، قدرت می خواهد و قدرت هم علم، معرفت و تخصص می خواهد. متخصص که بودی، از همین فضا استفاده می کنی. دائم ننشینیم حاشیه برویم، باید بافت کار را دنبال کرد. شاسی کشور باید دست متخصصان باشد اما متخصصان ما یا سکوت کرده اند یا جیره خور و فراری شده اند. حرف من این است دین اسلام دین انقباضی نیست، اما ما انقباضی هستیم. ما باید فضا را باز کنیم و هرچه دادند، ما آنتی تز آن را هم بزنیم و استفاده کنیم... علم که اسلام و غیر اسلامی ندارد... ما را غفلت گرفته. 

-- شما خوب می دانید علمای سابق ما پول نداشتند ولی مردم را هدایت می کردند و مردم از آن ها اطاعت می کردند. در ماجرای تحریم تنباکو این زن شاه هم قلیانش را بیرون می اندازد. الان ما علما، پولدار ترین (علمای) عصر تاریخیم. چه کار کردیم؟
-- ما یک حوزه ای داریم با چند صد هزار جمعیت که در آن فقط از مردها حرف می زنند و "مکاسب محرمه" کپک زده ای که تاریخ مصرف آن عوض شده را می خوانند. من گفته ام خواندن این کتاب برای طلبه امروزی سزاوار نیست. می گوید "مکاسب محرمه" اما اکثر آن "محلل" شده  است. این حوزه منقبض شده، اسلام یک دین انبساطی است، می خواهد باز شود... به تعبیر من، ما یک حوزه پویا نداریم، هیچ سوادی ندارند و من بارها این مساله را به مسوولان و روی منبر گفته ام.
(متن منتشره در "انصاف نیوز" متعاقب انتشار چند استفتاء از فقهای قم درباره سرعت اینترنت) 

خود اظهاری و اعتماد؛ از سوئد تا ایران

یه مطلب جالب رو تو سایت عصر ایران خوندم که خیلی جای تأمل داره. اگه واقع بین باشیم کشور ما تا چند سال پیش جزء کشورهای جهان سوم بود و الان میگن جزء کشورهای در حال توسعه است (اگه واقعا اینطور باشه) خوب با این اوصاف دولتمردای ما کافیه حداقل به خودشون زحمت بدهند مطالعه ای در روش کشورهای پیشرفته در موضوع یارانه و دیگر موضوعاتی که اونها رو دچار چالش مدیریتی کرده بکنند تا سریعتر و با آزمون و خطای کمتر به نتیجه برسند.

بخشی از اون مطلب اینه:

- کسانی که در فرم های رسمی ، اموال منقول و غیر منقول خود را کمتر از واقع اعلام می کنند ، در صورت کشف مازاد ، مالکیت خود را بر آن از دست می دهند.


- کسانی که با حیله ، یارانه گرفته اند ، از سه تا 10 برابر مبلغ اخذ شده ، جریمه می شوند.

- کسانی که خود را مستحق دریافت مبلغ اندک یارانه معرفی می کنند ، از برخی خدمات بانکی مانند دریافت دسته چک محروم می شوند یا به آنها دسته چک هایی داده می شود که بر روی آنها ، سقف مبلغی که می توانند چک بکشند ، مشخص می شود. استدلال درستی هم در ورای این قضیه وجود دارد: کسی که نیازمند مبلغ اندکی کمک دولتی در ماه است ، چگونه می تواند چک های رقم بالا بکشد و پاس کند؟
در برخی کشورها نیز کارت های اعتباری افرادی که از کمک دولتی بهره می برند ، برای اخذ خدمات گرانقیمت ، با محدودیت مواجه می شود. مثلاً در کانادا ، مهاجرانی که به تازگی کارت اقامت گرفته اند ، اگر از کمک ماهانه دولتی استفاده کنند،اعتبار مالی شان نزد موسسات و بانک ها ، کاهش می یابد.

- افرادی که مستحق دریافت کمک اندک ماهانه هستند ، از برخی فعالیت های تجاری که سرمایه متوسط به بالایی نیاز دارد ، محروم می شوند. مثلاً کارت بازرگانی به آنها تعلق نمی گیرد یا وام های رقم بالا به آنان نمی دهند. حق هم دارند و عقل هم نمی پذیرد که کسی نیازمند کمک خرجی ماهانه باشد ولی در عین حال ، تاجر نیز باشد. بدیهی است که یک تاجر اگر بداند که با دریافت یارانه ماهانه ، کارت بازرگانی اش را از دست می دهد، تجارتش را بر اندک یارانه ترجیح می دهد. 

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال آینده اعلام شد

 از خبر زیر دو  نکته قابل توجه که باید بهش اشاره کرد: 

1- "مالیات ارزش افزوده" این یعنی چی؟ چیزی که من میفهمم اینه که مثلا شما الان یه خودرو خریدی 20 ملیون فردا شده 25 میلیون و بابت این افزایش شما باید مالیات بدین. نتیجه اینکه اولاً: دولت از این گرونی و تورم سود می بره و به بهانه اون از مردم مالیات بیشتری میگیره. دوماً: کدوم ارز ش افزوده پدرجان؟ این معنیش اینه که ارزش پول من 5 میلیون کم شده. یعنی اگه امروز من این خودرو رو نخرم فردا 5 میلیون ارزش پولم کم شده چون دیگه نمیتونم اون خودرو رو بخرم باید برم 5 میلیون دیگه قرض کنم و  تازه بابت اون باید مالیات اضافی هم بدم. عجب دین و مذهبی داریم ما. آقا من میخوام برم دین و مذهبم رو عوض کنم چه کسی رو باید ببینم؟ 

2- "برای تامین هزینه های بهداشت و درمان مردم" دقت کردی؟ از خودت میگیرن به اسم مالیات بعد بهت برمیگردونن به اسم بهینه سازی بهداشت و درمان جالبه. اونوقت نتیجه چی میشه گرونی و تورم. بعد بخاطر اون باید یارانه بدیم تا مردم تقویت بشن. بعد نتیجه این یارانه بازم میشه تورم و گرونی بعد چون کم میارن میگن بعضی بی نیازها نباید یارانه بگیرند. عجب تسلسل بی سر و تهی شده؟

 

و اما خبر :  

رئیس سازمان امور مالیاتی از افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 به 8 درصد خبر داد و گفت: در سال آینده نرخ این مالیات باید 7 درصد تعیین می شد، اما براساس مصوبه مجلس یک درصد اضافه شده به این نرخ، برای تامین هزینه‌های بهداشت و درمان مردم است.
 
به گزارش مهر، علی عسکری از افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 به هشت درصد خبر داد و گفت: ما به عنوان مجری قانون موظفیم این مصوبه را اجرا کنیم.
 
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده نرخ این مالیات باید هفت درصد تعیین می شد، ادامه داد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یک درصد اضافه شده به این نرخ، برای تامین هزینه های بهداشت و درمان مردم است.
 
وی در ادامه افزود: در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزود، نرخ مشخصی را پیشنهاد نداده ایم بلکه نقاط ضعف اجرای آزمایشی 5 ساله را اصلاح می کنیم.  

 

متن کامل این خبر رو از اینجا بخونید 

 

راستی ارتباط این پست رو که گذاشتم با پست قبلی (پایینی) میتونی پیدا کنی؟

نمایندگان نمی دانستند به چه رأی می‌دهند!

این مطلب هم گواه انگیزه بنده از راه اندازی این وبلاگ با نام "بررسی و آسیب شناسی تصویب و اجرای قانون در کشورم ایران"  لطفا خبر این لینک رو بخونید: نمایندگان نمی دانستند به چه رأی می‌دهند!

حالا خودتون قضاوت کنید چقدر باید به این نمایندگان و مجریان اعتماد کرد. مخصوصا نمایندنگان که اجازه دادند کشور به مدت 8 سال به دست مجریان نابلد نا کارامد در سراشیبی سقوط قرار بگیرد. من که هیچ یک رو نمی بخشم از خدا میخوام حق من و هموطنان زحمت کش و مظلوم من رو از تمامی مدیران بی تعهد و ناشایست بگیره. الهی آمین