وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

رضا شمس‌آبادی بیدگلی که بود؟

رضا شمس‌آبادی بیدگلی، سرباز وظیفه و عضو گارد شاهنشاهی بود که در ۲۱ فروردین ۱۳۴۴، در ترور نا فرجام محمدرضا شاه پهلوی کشته شد.


زندگینامه


وی در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۲۱ در قلعه شمس‌آباد نوش‌آباد به دنیا آمد. پدر وی علی اکبر که از اهالی شهر بیدگل از توابع کاشان بود و مادرش سیده منور نام داشت.


شمس‌آبادی در سن ۲۳ سالگی پس از اینکه چند بار معافی موقت گرفت به سربازی اعزام شد. وی تلاش زیادی کرد تا در گارد جاویدان شاه استخدام شود ولی به عنوان سرباز لشکر گارد شاهنشاهی در انجام وظیفه مشغول شد. او اعتقاد داشت «فقط مرجعیت شیعه‌است که می‌تواند ملت را نجات دهد.»


ترور شاه 


روز ۲۱ فروردین سال ۱۳۴۴ تصمیم گرفت محمدرضا پهلوی را در کاخ مرمر، ترور کند. اما به علت تأخیر چند دقیقه‌ای شاه، نقشه وی عملی نشد. و استوار بابایی او را مورد هدف قرار داد، اما شمس‌آبادی او را به قتل رساند. سپس استوار آیت لشگری نیز بدست او کشته شد. شاه وقتی متوجه شد به سمت دفتر خود دوید. او نیز به دنبالش رفت اما با رگبار مسلسل نیروهای دفتر مخصوص شاه کشته شد. دولت سعی داشت این کار را به نیروهای چپ (کمونیستها) نسبت دهد تا بلکه آن یک موج تازه از جانب ملت قلمداد نشود.[نیازمند منبع] در مورد حادثه کاخ مرمر، چهارده تن به اتهام کوشش در انجام سوء قصد به جان شاه بازداشت و محاکمه شدند.[نیازمند منبع] میانگین سن دستگیر شدگان ۲۷ سال بود. همه آن‌ها به خانواده‌های متوسط تعلق داشتند، نیمی از آنها معلم یا دانشجو بودند.


بازتاب ویرایش


نویسنده تاریخ ۲۵ ساله ایران در این باره می‌نویسد:


با همه کوشش‌هایی که پس از قتل منصور برای حفظ امنیت مملکت به عمل آمده بود روز ۲۱ فروردین ۱۳۴۴ سرباز وظیفه شمس‌آبادی، یکی از افراد گارد سلطنتی که در کاخ مرمر، مامور نگهبانی بود محمدرضا شاه را هنگامی که از اتومبیل در مقابل سرسرای کاخ پیاده شد، به رگبار مسلسل بست.


پیکر رضا شمس‌آبادی در مکانی نامعلوم به خاک سپرده شد تا نشانی از او باقی نماند. اما بعدا سنگ یادبودهایی از وی در ش‍ه‍ر نوش‌آباد در ج‍وار ام‍‍ام‍زاده م‍ح‍م‍د ب‍ن زی‍د ب‍ن ح‍س‍ن م‍ج‍ب‍ت‍‍ی و نیز در گلزار شهدای کاشان و امام زاده هادی بیدگل قرار نصب شده است.


منابع 


↑ دکتر باقر عاقلی. روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی. چاپ ماه منظر. تهران: مامک. ۱۸۳. ISBN 964-6895-53-0.

پایگاه خبری نوش‌آباد

سایت شهرداری نوش‌آباد

سایت جامع گردشگری کاشان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد