وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

شورای عالی راهبردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی تشکیل جلسه داد

به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران 

اولین جلسه شورای عالی راهبردی سازمان به ریاست دکتر صالحی تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، جلسه شورای راهبردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور اعضاء شورا متشکل از رئیس سازمان، معاونان و مشاوران و جمعی از استادان دانشگاه در محل حوزه ریاست ساختمان کتابخانه ملی تشکیل جلسه داد.

در این جلسه ابتدا دکتر صالحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با بیان برنامه های آینده سازمان و راهبردهای سازمانی، بیان داشت: در زمینه برنامه های در حال انجام، مجموعه دانشنامه فرهنگ جزء کارهای پژوهشی سترگ است که توسط این سازمان در حال پیگیری است. همچنین تأسیس اندیشگاه کتابخانه ملی نیز از جمله اقدامات مناسب بوده است. وی ادامه داد: هم اکنون 12 مرکز استانی تأسیس شده که وضعیت برخی از آنها در جهات مختلف غیراستاندارد است و باید رسیدگی شود. دکتر صالحی همچنین از مجمع کتابخانه های بزرگ کشور که توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی راه اندازی شد و تاریخ شفاهی به عنوان دو مسئله مهم دیگر در زمینه فعالیت های سازمان متبوع یاد کرد.  

کتابخانه ملی، محور کتابخانه های بزرگ کشورهای منطقه است

در بخش ابتدایی سخنرانی اعضاء شورای راهبردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، ابتدا دکتر محمد رجبی دوانی رئیس اسبق کتابخانه ملی و رئیس فعلی کتابخانه مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: کتابخانه ملی با شأنیت و جایگاهی که دارد، می بایست جایگاه مرکزی میراث مکتوب  و فرهنگ مکتوب را احراز کند و خوشبختانه کسانی که در این جلسه حضور دارند، همگی واقف به مسائل هستند. رجبی دوانی در ادامه از کتابخانه ملی به عنوان محور کتابخانه های ایران فرهنگی، یعنی کشورهای منطقه یاد کرد و خواستار گسترش فعالیت های این کتابخانه در سطح کشورهای عضو اکو شد.

 

نسبت به آرشیو ملی خیلی عنایت نشده است

دکتر سعید رضایی شریف آبادی سخنران بعدی بیان داشت: ما در دانشگاه الزهراء (س)، نسبت به تأسیس رشته مطالعات آرشیوی اقدام کردیم و در دو دوره دانشجو جذب کردیم که انشاالله برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مثمر ثمر خواهند بود. اما آنچه که ما اکنون می بینیم، عدم عنایت کافی به بخش اسناد این سازمان است و در این زمینه خیلی عنایتی نشده است. وی از تعداد عکس در آرشیو ملی ایران به عنوان یک نمونه یاد کرد که کمیت و کیفیت آن در شأن آرشیو ملی کشور نیست و باید در این زمینه تدبیری اندیشید.

 

کتابخانه ملی تاکنون وظیفه خود را به خوبی انجام نداده است

کامران فانی ازهمکاران پیشکسوت کتابخانه ملی و استاد کتابداری نیز در زمینه فعالیت های فعلی سازمان گفت: کتابخانه ملی هم اکنون بیش از نیمی از کتاب هایی که باید داشته باشد، ندارد و در زمینه تأمین منابع دچار نقصان هستیم. وی با اشاره به فعالیت های اخیر کتابخانه ملی، بیان داشت: گردآوری میراث مکتوب وظیفه اصلی کتابخانه ملی است و امیدوارم کارهای دیگر مانع انجام این وظیفه اصلی نشود.

 

اروپایی ها ما را با آثار مکتوبمان می شناسند

دکتر آذر، استاد زبان و ادب فارسی و پژوهشگر نیز در این جلسه با بیان نکاتی از اندیشمندان غربی درباره آثار و فرهنگ ایران، گفت: ما با داشتن مفاخر بزرگ وقتی به سفرهای خارجی می رویم مورد توجه اندیشمندان خارجی قرار می گیریم. بنابراین لازم است تا منابع ما در حد مکفی و بیانگر فرهنگ و تمدن ما باشد.

 

بحث کتابداری معنوی را باید جدی بگیریم

دکتر بلخاری استاد دانشگاه تهران سخنران دیگر این جلسه، بیان داشت: در فرهنگ ما کتابخانه یک مخزن است که می تواند مولد هم باشد. وی بیان کرد: از زمانی که کتابخانه شکل گرفته، بحث جایگاه فرهنگی نیز برای آن مطرح بوده است. دکتر بلخاری بیان داشت: نباید به کتابخانه به عنوان یک مخزن صرف نگریست، بلکه ما در کنار کتابداری فیزیکی که مورد تأکید کتابداران است باید کتابداری معنوی، یعنی تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی را نیز مدنظر قرارداد.

 

از نگاه های رؤیاپردازانه دباید دست کشید

دکتر افشار زنجانی، استاد دانشگاه اصفهان در رشته کتابداری نیز به عنوان سخنران دیگر بیان داشت: ما باید با واقعیات رو به رو شویم و دست از آرامان پردازی های بی نتیجه برداریم. این استاد دانشگاه گفت: پرداختن به مباحث فرهنگی شاید در پژوهشگاه ها و دانشگاه ها، موجه باشد ولی وظیفه کتابخانه ملی ابتدا جمع آوری منابع لازم خود است و بعد اقدامات دیگر.

 

نخبگان کشور توقع شبانه روزی شدن کتابخانه ملی را ندارند

دکتر عبدالله ناصری، استاد سابق دانشگاه الزهراء سخران دیگر این نشست بیان داشت: هدف از تشکیل چنین جلساتی تدوین راهبرد سازمان است و باید این جلسات کمکی به مدیریت اجرایی کند. وی ادامه داد: در سازمان اسناد و کتابخانه ملی دو وظیفه مهم وجود دارد: اول تشکیل مجموعه ها دم سازماندهی و ساماندهی منابع که بسیار مهم است. وی در ادامه با اشاره به بحث شبانه روزی شدن کتابخانه ملی گفت: نخبگان کشور پیش از شبانه روزی شدن کتابخانه ملی، توقع کامل بودن منابع کتابخانه را دارند.

 

باید به وضعیت میراث دیجیتال رسیدگی شود

دکتر فریبرز خسروی معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در ادامه این جلسه بیان داشت: در یکسال پنج هگزا اطلاعات دیجیتال تولید می شود و ما برنامه خاصی برای ساماندهی آن نداریم. وی با اشاره به از دست رفتن منابع اینترنتی نظیر محتوای وب سایت ها و اسناد الکترونیک گفت: متآسفانه وب سایت ها و ایمیل های سازمانی هیچ جا ثبت نمی شوند و در حیطه اسناد الکترونیک برنامه خاصی تدوین نشده است. دکتر خسروی همچنین ایجاد مراکزی نظیر اندیشگاه کتابخانه ملی را نافی سایر وظایف کتابخانه ندانست.

 

گزارشی از فعالیت های اندیشگاه و امور بین الملل

در ادامه نشست، غلامحسین شعبانی، رئیس اندیشگاه کتابخانه ملی نیز گزارشی از فعالیت های اندیشگاه کتابخانه ملی بیان کرد. وی گفت: اندیشگاه و کتابخانه ملی، ارتباط بسیار  تنگاتنگی با هم دارند و از این طریق می توانیم مردم را با اهمیت و نقش و جایگاه کتاب آشنا کنیم. شعبانی در ادامه، معرفی و رونمایی کتاب، نقد کتاب، تجلیل از بزرگان فرهنگ و ایجاد کرسی های آزاداندیشی را از جمله برنامه های مستمر و اهداف این اندیشگاه اعلام کرد.

دکتر محمد سلطانی فر استاد دانشگاه و مشاور رئیس سازمان در امور بین الملل نیز با ارائه گزارشی از امور بین الملل سازمان بیان داشت: در زمینه حوزه بین الملل در حیطه مجامع بین المللی در سه حوزه فعالیت ها را گسترش داده ایم: اول در انجمن "ایفلا" بوده است که هم عضو هستیم و هم مراودات خوبی داریم. دوم در زمینه "ایکا" که ماه آینده در اسپانیا برگزا می شود و متولی مباحث اسنادی کشور است و سوم در حیطه "حافظه جهانی" که فعالیت های مان در زمینه ثبت آثار در عرصه بین المللی و یونسکو و همچنین در عرصه ملی رو به گسترش است. وی ادامه داد: در زمینه مباحث دیپلماسی فرهنگی نیز مراودات و فعالیت های مناسبی داشته ایم و در زمینه مرمت نیز با توجه به متخصصین خوبی که داریم درخواست های بسیاری برای همکاری از کشورهای منطقه داشته ایم. سلطانی فر پذیرایی از محققین در قالب تورهای مختلف و امضاء تفاهم نامه با جامعه تورگردانان را از جمله فعالی های شاخص امور بین الملل سازمان نامید.

اضافه می شود، شورای عالی راهبردی سازمان به منظور دریافت پیشنهادهای راهبردی در زمینه های تخصصی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، تشکیل شده است.
نظرات 1 + ارسال نظر
پدرام 1393/06/15 ساعت 18:06

سلام
با مطالعه وبلاگ شما یک سوال برایم به وجود آمد
آیا استاندارد خاصی برای تبدیل کتب کاغذی به کتب الکترونیک وجود دارد که بتوان به آن استناد کرد؟ چه مواردی باید رعایت شوند تا ارزش کتاب در نسخه الکترونیک حفظ شود؟

دوست گرامی در مورد سوال شما دوتا آدرس میدم انشاالله که نتیجه بگیرید. یکی دفتر اداره کل پردازش به شماره تماس 64-81622963 و دیگری اداره کل آموزش و پژوهش به شماره 90-81623389 موفق باشید.
کشاورز_مدیر وبلاگ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد