وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی

در شرایط فعلی مهمترین وظیفه عقلانی کردن مدیریت جامعه است
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که جامعه نباید سنت‌ها را فراموش کند، اما شرایط زمان و مکان نیز باید در نظر گرفته شود گفت: در شرایط فعلی مهمترین وظیفه ما عقلانی کردن مدیریت جامعه است.
  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مرکزاسناد و کتابخانه ملی با بیان این‌که جای تعقل در بسیاری از امور مدیریتی ما خالی است، اظهار کرد: در اسناد معتبر دینی آمده که دو پیغمبر برای انسان تعیین شده یکی پیغمبر ظاهر یعنی انبیاء و دیگری پیغمبر باطن یعنی تعقل.

      

وی افزود: من در یکی از کتاب‌های خود آزاداندیشی را به دو نوع آزاداندیشی مطلق، در نظر گرفتن چارچوب‌های خاص و آزاداندیشی در چارچوب اسلام تعریف کرده‌ام و در این کتاب سندی آورده‌ام که امام کاظم (ع) به یکی از شاگردان خود می‌فرماید که خداوند دو نعمت دین و عقل را به انسان داده است و عقل محور همه فضائل اخلاقی و جهل منشا تمام رذایل اخلاقی است. 

هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به این‌که من آرزو دارم که شعار امسال محقق شود، خاطر نشان کرد: قشر زیادی از جامعه سنتی ما در مسائل فرهنگی فقط به مساله زن، حجاب و آرایش زن توجه می‌کند و این مسال دغدغه اصلی آنها است در حالی که شاید فقط یک هزارم فرهنگ این چنین مسائلی باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار کرد: اگر مکارم اخلاقی در جامعه شکل داده شود، جامعه موعود الهی و مدینه فاضله تشکیل می‌شود. در این راستا باید فرهنگ اسلامی را تعریف کنیم و جامعه را براساس این فرهنگ شکل دهیم. امروزه رذایل اخلاقی جامعه به دلیل درنظر نگرفتن فرهنگ اسلامی است، البته شاخصه‌های فرهنگ اسلامی در فرهنگ ملی هم وجود دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه باید فرهنگ را درست تعریف کنیم، گفت: رهبری راضی نیستند که در سال فرهنگ دنبال این باشیم که کسانی که خوب می‌خوانند را از میدان به در کنیم یا خانم‌هایی که قیافه زیبایی دارند را نگذاریم ظاهر شوند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به این‌که تجسس از بدترین رذایل اخلاقی است افزود: ما حق نداریم به عقاید افراد وارد شویم یا اسرار مردم را بفهمیم و آن را فاش کنیم. اکنون باید مبنایی اساسی برای معنا و مصداق فرهنگی که رهبری می‌خواهد تعیین شود و من هم در این زمینه کمک می‌کنم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به این‌که ایران کشوری با هزارن سال سابقه تمدنی است، افزود: اسناد بسیار زیادی در ایران وجود دارد و از این لحاظ ایران کشوری بسیار مهم است، اما لازم است ما اسناد مهم خود را از دنیا پس بگیریم و همچنین اسناد و کتب تاریخی که در منازل نگهداری می‌شود جمع‌آوری شود. ما همچنین باید با کتابخانه‌های دنیا مثل کتابخانه کنگره آمریکا در ارتباط باشیم. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد