وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

روشهای چکیده نویسی

روشهای چکیده نویسی

برای چکیده نویسی 4 مرحله باید طی گردد:

  1. در مرحله اول سند را بخوانیم تا درک درستی از محتوا و زمینه آن بدست آوریم . بیش از یکبار بخوانیم و چکیده نویسان مجرب کلمه به کلمه نمی خوانند به دنبال کلمات محوری در متن با یک نگاه می گردد و با یک نگاه اجمالی به بخشهای مهم سند و مدرک اصل مطلب را دریافت می دارد .اغلب بیشترین اطلاعات مهم را می توان از سطور و جملات آغازین ، رکن حال (رکن کلام) و عبارات اخرین مدرک استخراج کرده و عبارات مقدماتی اغلب به جهت یابی چکیده نویس در دریافت نوع سند و موضوع سند کمک می نماید. و برای آنانی که به موضوع مد رک تسلط ندارند می تواند کمک وافی و کافی نماید .، در این رابطه چکیده نهائی که مبتنی بر دریافت درستی است نباید بخاطر تقدم و تاخر مطلب عناصر خود را از دست بدهد.
  2. بازخوانی و خواندن تمام(تک تک) پرونده ها یا مکاتبات است و مرحله دوم از نکات اصلی سند و مد رک یادداشت برداری نمائیم .
  3. تهیه پیش نویس خام چکیده با استفاده از یادداشت های ثبت شده و باید در مرحله دوم توجه داشته باشیم که انتقال کلمات و عبارات طولانی از متن سند و مدرک به چکیده ممکن است برای نکات مهم دیگر جای کافی باقی نگذارد.
  4. پیش نویس چکیده رابرای نقطه گذاری ، املای صحیح کلمات ، حذف و تلخیص می بایست کنترل نمائیم به ویژه ضبط صحیح مطالب خیلی مهم است جدا از اشتباهاتی که به علت بی دقتی صورت می گیرد وقتی اصلاحات لازم به عمل آمد تا جائی که ممکن است ویرایش پیش نویس چکیده و اصلاح ثبت نوشته حتما صورت پذیرد.
  5. تنطیم چکیده نهایی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد