وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

درگذشت دکتر گنجی پدر جغرافیای نوین ایران اهداگر بزرگ اسناد

محمدحسن گنجی پدر جغرافیای نوین ایران که در سال 2001 میلادی به عنوان مرد سال هواشناسی جهان برگزیده شد، ۲۹تیرماه در سن 100 سالگی در بیمارستان بر اثر کهولت سن به رحمت ایزدی پیوست.

 محمد حسن گنجی از چهره های ماندگار کشورمان در 21 خرداد 1291 هجری شمسی در خراسان جنوبی (بیرجند) به دنیا آمد و پس از پایان ‎تحصیلات مقدماتی در ‏مدرسه شوکتیه این شهر ، وارد دارالمعلمین عالی تهران شد و در‎ ‎رشته تاریخ و جغرافیا درجه کارشناسی خود را اخذ کرد .سپس به‎ ‎عنوان دانشجوی برگزیده به اروپا اعزام شد و در دانشگاه ویکتوریا منچستر انگلیس به تحصیل ادامه داد و در سال 1317 هجری شمسی موفق به کسب لیسانس تخصصی در رشته جغرافیا شد. پروفسور گنجی همچنین در سال 1331 با استفاده از بورس تحصیلی عازم آمریکا شد و دکتری خود را در رشته جغرافیا از دانشگاه کلارک دریافت کرد. دکتر ‏گنجی پس از بازگشت به ایران در دانشگاه تهران مشغول به تدریس و با درجه استادی در سال 1358بازنشسته شد اما وی هیچ گاه دست از کار نکشید.وی استاد ممتاز دانشگاه تهران ، بنیانگذار دانشگاه بیرجندو بنیانگذار و رئیس سازمان هواشناسی و رئیس منطقه بخش آسیایی سازمان هواشناسی جهانی بود. از پروفسور محمد حسن گنجی 12 کتاب به زبان فارسی ، 14 کتاب به زبان انگلیسی و بیش از 100 مقاله در رشته جغرافیا و هواشناسی به جا مانده است.

- قابل ذکر است ایشان درهمایش بین المللی فارس در جنگ  اول  جهانی که به همت  مدیر وقت مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس درسال ۱۳۸۹برگزارشد با حضورشان درهمایش و سخنرانی درسمینار علمی این همایش،باعث شور وشوق حاضرین گردید.   
او هیچ گاه درتلاش علمی وفکری خود متوقف نشد وتا آخرین لحظات زندگی ،با عشق وعلاقه ای که به ایران وبه خصوص بیرجند داشت با علاقه زیاد پیگیر مسائل علمی وپیشرفت وطنش بود.

این چهره ماندگار جغرافیای ایران اسناد ارزشمندی را درسال 1389 به آرشیو ملی ایران اهدا نمود وهم اکنون محققین می توانند از طریق نرم افزار رسای کتابخانه ملی فهرست اسناد وی را مشاهده ودرصورت نیاز واسکن این اسناد به آرشیو ملی ایران واقع در تهران بزرگراه حقانی شرق به غرب جنب ورزشگاه شهید کشوری گنجینه اسناد ملی مراجعه نمایند .

نظرات 1 + ارسال نظر
شرکت NPR 1392/12/02 ساعت 12:15 http://www.nprco.com/gps

سلام. با تشکر از این مطلب در وبلاگ خوب شما. خدا رحمتشان کند.
فیلم مستند مرحوم پروفسور گنجی را می توانید در کانال ویدیویی نقشه برداری ببینید
www.aparat.com/npr
شاد و پیروز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد