وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

احتمال ارتقای برنامه حافظه جهانی به سطح کنوانسیون

به نقل از خبرگزاری مهر ۱۵/۳/۱۳۹۱

 

فریبا فرزام، یکی از اعضای کمیته ملی حافظه جهانی که در اجلاس مذکور در بانکوک حضور داشته است، درباره نتایج این اجلاس به خبرنگار مهر گفت: در این جلسه هر یک از مسئولان کمیته‌های ملی حافظه جهانی عضو این کمیته از جمله ایران، گزارشی از فعالیت دوساله خود ارائه کردند.

 

وی افزود: کمیته ملی حافظه جهانی ایران یکی از کمیته‌های فعال چه در منطقه و چه حتی در سطح جهانی است که فعالیت‌های آن در سه محور شامل حفاظت و نگهداری از آثار، فراهم کردن امکان دسترسی به آنها و افزایش سطح آگاهی عمومی درباره اهمیت این آثار خلاصه می‌شود.

 

به گفته این عضو کمیته ملی حافظه جهانی کشورمان، در نشست مذکور پیشنهادی هم برای ارتقای برنامه حافظه جهانی به سطح کنوانسیون مطرح شد.

 

فرزام در این باره گفت: برخی از کارشناسان عضو کمیته حافظه جهانی آسیا - اقیانوسیه بر این نظر بودند که برنامه حافظه جهانی ابتدا به یک «توصیه نامه» (RECOMMENDATION) تبدیل شود و در گام بعدی به سطح کنوانسیون برسد.

 

این عضو کمیته ملی حافظه جهانی کشورمان تاکید کرد: تغییر سطح برنامه حافظه جهانی به کنوانسیون، الزاماتی را برای کمیته‌های ملی حافظه جهانی از جانب یونسکو به وجود خواهد آورد که به نظر برخی از اعضای کمیته حافظه جهانی آسیا - اقیانوسیه، امکان تحقق آنها در مقطع فعلی وجود ندارد.

 

در اجلاس اخیر کمیته حافظه جهانی آسیا - اقیانوسیه، روسای کتابخانه و آرشیو ملی کشورهایی مانند استرالیا، ژاپن، چین، اندونزی، کره جنوبی، فیلیپین، میانمار، ویتنام، کامبوج، هندوستان، تاجیکستان، تایلند، مالزی و ایران حضور داشتند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد