وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

مقاوله نامه/ فرمان/مثال

- مقاوله نامه:

متمم و مکمل عهدنامه را گویند. عهدنامه در پروتکل یا قراردادی که گاه به همان عهدنامه (قرارداد)منضم می شود و یا مربوط به تکمیل و تصحیح موادی از عهدنامه یا قرادادهای سابق می باشد بنابراین خود معاهده ای است که معمولا برای اصلاح تغییر وتکمیل معاهده ای دیگر به کار می رود.

- فرمان:

درمعنای حکم، امر و دستور می باشد نوعی سند دیوانی – سلطانی است که حاکی از اوامر و دستورات شاهان بوده است که به مهر و طغرای آنها می رسیده است . لفظ فرمان درزمان افشاریه، رسمیت یافت و درزمان قاجاریه به کلیه احکام ودستورات مکتوب پادشاهان فرمان می گفتند، فرامین در زمان قاجاریه دارای 2 کاربرد بوده است :1. برخی مضمون اعطای لقب و واگذاری مناصب ومشاغل بوده است . و فرمانی که به منظور اعطای لقب صادر می گشت لقب نامه، نام می گرفت . 2. فرامین خطا که متضمن دستورالعمل ، توصیه ها ، سفارش ها و ارائه طریق ها بوده وپس از عنوان و خطاب با کلمه بداند آغاز می شدند و طغرا بر آن می کشیدند.

 

- مثال:  مربوط به دوران صفویه است وسندی است از جمله اسناد دیوانی که درمترادف با فرمان و حکم و کلمه مثال دارن، مثال نوشتن، مثال فرمودن به کار برده می شود.دردوران صفویه مفهوم مثال تغییرری کلی می یابد به این معنا که دستورات کتبی و حکم دیوان صدارت و دفتر موقوفات را که درباره امور حقوقی و قضائی ویا موقوفات صادر می شود مثال گویند.

 

از مختصات مثال آن است که در ظهریه آن محردان دارالانشاء حکم اشرف می نوشتند واز دیگر سوی طغرای پیچیده مخصوص مقام صدر در بالای آن دیده می گردد . دارای تحمیدیه مخصوص نیز می باشد هوالله و لا سواء.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد