وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

عریضه ؛ارزش سند؛سند شناسی

 عریضه: نامه ای که معمولا خطاب به مقامی رسمی که حاوی شکایت از کسی و چیزی است . به عریضه شکایت نامه نیز گفته می شود. نامه ای که کسی به شخصی مهم و بلند مرتبه می نویسد. مهمترین عنصر سند تاریخ سند است . اگر تاریخ بصورت مستقیم در سند ذکر نگردد از طریق قرینه سازی می توان به آن پی برد.

ارزش سند از دیدگاه آرشیویست ها( ۲ ارزش):

۱. ارزش اولیه : اهمیت اداری و حقوقی آن است

۲.ارزش ثانویه : پژوهشهای تاریخی وسند پژوهی.

برای بازیافت اهمیت و ارزش سند، باید این نکته را بدانیم که چون گذشته چراغ راه آینده است باید علم به گذشته را خوب فراگیریم ، علم حال و آینده از طریق علم به گذشته است . پیشرفت ها و تجارب علمی ، فنی و تخصصی به گذشته ارتباط دارند،تجارب گذشتگان در اسناد تاریخی آنها نمودار می باشد. تمامی تجربیات علمی، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی و ...گذشتگان از اسناد تاریخی آنها دریافت می گردد.

اسناد ارتباط مستقیمی با تاریخ و فلسفه می یابند. هویت هر چیزی به تاریخ و فلسفه اش باز می گردد . ما همواره زمانی می توانیم فلسفه تاریخ را بررسی نمائیم که رابطه علت و معلولی را بیابیم و بتوانیم روابط علت و معلولی را بین حوادث برقرار نمائیم ، چیستی های خلقت و جامعه شناسی تاریخی به فلسفه تاریخ و روابط علت و معلولی باز می گردد ، آنها کذب و دروغ را نمی توانند تشخیص دهند از درون تاریخی منتزع می گردد که ان تاریخ مبتنی بر سند است . اگر تاریخ چیزی را بدانیم فلسفه آن را نخواهیم فهمید . سند مهمترین عاملی است که بین اثر و موثر پیوند دقیقی ایجاد می نماید و روابط علت و معلولی حوادث را بخوبی بیان می نماید . سندتاریخ هدایتگر و اصیل را می سازد اگر تاریخ اصیل مبتنی بر سند، تدوین وتنظیم گردد ، فلسفه تاریخ می تواند برآیند آن باشد ، پس رابطه سند با تاریخ و تاریخ را با فلسفه باید بیابیم: نتبجه آن : ایجاد و شناخت تاریخ هدفمند، عبرت آمیز و مستند خواهد بود فلسفه ، واقعیات هستی و تاریخی را می خواهد بیان نماید.

سندشناسی چیست و کاربرد آن در هدف از آموزه های سند شناسی:

بررسی ، مصالح ، شکل ، اجزا و انواع سند ، محتوا شناسی ، سبک نگارش و اصطلاحاتی که با نگاهی علمی مورد تحلیل قرار بگیرد ، بعبارتی دیگر سند شناسی عینی بررسی تاریخی اسناد . در این دانش از قدیمی ترین تا جدید ترین سند مورد مطالعه قرار می گیرد . " ۴۰ سال" .

ریشه اجتماعی سندشناسی:

۱.تاریخ اجتماعی

۲.تاریخ دیوانسالاری

هدف تاریخ اسناد: آشکار سازی کاربرد اسناد تاریخی.

تعریف: چرا که اسناد برای تبادل نظر یا ارائه مطلبی از طریق نوشتار است که خود منجر به واکنشهای گوناگون از طرف مقابل خواهد شد ، پس سندشناسی روشن کردن توسعه تاریخی اسناد با محور قرار دادن کاربرد آنان به اضافه ساختار اسناد در زمانها و دوران گوناگون است .

- نتیجه علم سندشناسی:

۱. تعیین و تامین اصالت سند از نظر جعلی و اصلی بودن

۲. ارزشیابی بهتر از اسناد

۳.انجام بهتر مباحث سندد پژوهی وپژوهشهای تاریخی

۴.فهرست نویسی، تنظیم و توصیف اسناد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد