وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

"پاسیاد پسر خاک" علیه فراموشی نوشته شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست نقد و بررسی کتاب "پاسیاد پسر خاک" با موضوع زندگی‌نامه و شرح مبارزات مرحوم سیدعلی اکبر ابوترابی به قلم محمد قبادی، بعدازظهر امروز (دهم خرداد 89) در ساختمان گنجینه اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

 محمد قبادی، نویسنده اثر، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، هدایت‌الله بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی این حوزه، جعفر گلشن، یحیی آریابخشایش و محمود فخرزاده، از پژوهشگران دفتر ادبیات انقلاب اسلامی نیز در این نشست حضور داشتند.

محمد قبادی در ابتدای نشست،‌ با اشاره به "پاسیاد پسر خاک"، به عنوان اولین اثر تحقیقی مستقل خود در قالب کتاب، اظهار داشت: کار، با تحقیقات کتابخانه‌ای اعم از کتاب‌ها و نشریات آغاز و در مطالعات میدانی سراغ خاطراتی رفتم که بتوان بهترین بهره را از آن‌ها درباره مرحوم سید علی‌اکبر ابوترابی، برد.

وی با تاکید بر وجود برخی مشکلات در به دست آوردن اطلاعات در بخش اسناد و خاطرات تصریح کرد: تنها اسناد قابل استفاده برای این اثر، کتاب "یاران امام به روایت اسناد ساواک"، کاری از مرکز بررسی اسناد تاریخی بود. در بخش خاطرات شفاهی نیز بسیاری از کسانی که خاطراتی از مرحوم ابوترابی دارند، بنا به مصالحی از بیان آن‌ها سرباز می‌زدند و از تعابیری مانند؛ "من خاطراتم را فراموش کرده‌ام" و "یا از دیگران بپرسید"، استفاده می‌کردند. 

نویسنده "پاسیاد پسر خاک"، درباره آمار کتاب‌های خاطره‌ای که در آن‌ها به مرحوم علی‌اکبر ابوترابی توجه شده، گفت: حاصل جست‌وجو و فیش‌برداری از موجودی سال 83 به بعد کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری، بررسی 30 عنوان کتاب بود که به طور مشخص در آن‌ها از ابوترابی نام برده شده است.

محمد قبادی اضافه کرد: بدون شک خاطراتی هستند که هنوز گفته نشده‌اند. مانند؛ خاطرات سید محمدحسن ابوترابی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و برادر مرحوم ابوترابی که برای چاپ‌های بعدی این کتاب، امید است بازگو و اضافه شوند. البته تعداد افرادی که خاطراتی از مرحوم ابوترابی دارند، بسیار زیاد است که اگر قرار باشد این خاطرات ضبط شوند، کتاب "پاسیاد پسر خاک"، بیش از یک جلد خواهد شد.

وی با اشاره به تاریخ یا خاطره شفاهی بودن کتاب "پاسیاد پسر خاک" اظهار داشت: ادعایی ندارم که این اثر، تاریخ شفاهی است، اما بخشی از منابع به کار رفته در آن، خاطرات شفاهی‌اند. مجموعه خاطرات شفاهی، تاریخ شفاهی را درباره موضوعی مشخص تبیین می‌کنند. بر همین اساس خاطرات شفاهی این کتاب، از مرحوم ابوترابی و افراد دیگری است که درباره وی بیان کرده‌اند.

سپس هدایت‌الله بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، درباره کتاب "پاسیاد پسر خاک"، خاطر نشان کرد: نمی‌توان گفت، این کتاب در قواره شایستگی‌های مرحوم علی‌اکبر ابوترابی نیست. مهندسی این اثر، به نحوی است که بیان تفضیلی مقاطع مختلف زندگی ابوترابی، مانند، استفاده از کتاب‌های مرتبط با دوره اسارت وی را ایجاب نمی‌کرد.

وی با اشاره به اولین کتاب چاپ شده درباره مرحوم ابوترابی، با عنوان "از تربت کربلا"، گفت: این اثر، شامل سخنرانی‌های مرحوم علی‌اکبر ابوترابی برای اسراست که آن‌ها، این سخنرانی‌ها را روی کاغذ سیگار نوشته بودند. بنابراین اشاره به محتوای یک یک این کتاب‌ها در "پاسیاد پسر خاک"، حجیم شدن آن‌ را به دنبال داشت.

مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری نیز در ادامه با اشاره به نحوه تدوین کتاب "از تربت کربلا"، درباره تهیه کتاب‌هایی در زمان نبود راوی گفت: اساسا وقتی راوی نیست، برای تدوین زندگی وی دچار مشکل می‌شویم و باید چشم به دهان و دست دیگرانم بدوزیم. در واقع ما علیه فراموشی می‌نویسیم و "پاسیاد پسر خاک" در همین اندازه نیز از فراموش شدن بسیاری از مطالب جلوگیری می‌کند. این کتاب مانند پاگردی است که می‌توانیم از طریق آن از پله‌های دیگر بالا برویم.

در پایان نشست نقد و بررسی کتاب "پاسیاد پسر خاک" علی سوری، از اعضای سازمان اسناد و کتابخانه ملی به بیان خاطره‌ای از مرحوم علی‌اکبر ابوترابی پرداخت. 

منبع خبر:      http://ibna.ir/vdcc01qm.2bqs48laa2.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد