وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

وبلاگ گروهی آرشیویست‌های ایران

مفاهیم، قوانین، استانداردها، سمینارها و اخبار آرشیوی

هدف از شناسایی منابع آرشیوی

مهمترین هدف در شناسایی منابع آرشیوی و خاستگاه آنها، در واقع  دستیابی به با ارزش ترین اطلاعات ازکوتاه ترین مسیر ممکن است. انتخاب و ارزیابی مواد آرشیوی در انواع متنوع آن که توسط افراد حقیقی و یا حقوقی ( اعم از دولتی و یا غیر دولتی) تولید شده اند ، رسیدن به موارد مجزا و جزئی نیست بلکه رسیدن به یک تصویر کلی ای است که منعکس کننده مبدا روند و اصل پیوند معنایی-کاری و رابطه منطقی بین پرونده ها و مدارک است بنحوی که محتوای اطلاعاتی آنها گویای نقاط قوت و ضعف، پیشرفتها و یا نقایص، برنامه های مختلف کوتاه مدت و دراز مدت، سیاست گذاری ها در ابعاد گوناگون و نیز بیانگر تولیدات افراد حقیقی و یا حقوقی در محدوده زمانی مشخص است . خلاصه کلام می توان چنین گفت" : هدف از شناسایی، انعکاس شرح مطولی از وجود اطلاعات و مدارکی است که گویای انجام مقاصد و یا وظایف محوله به افراد (حقیقی و حقوقی) در دوره ای معین است و ویژگی این دسته اطلاعات به نحوی است که می توانند برای مطالعات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و تحقیق های تاریخی و جامعه شناسی بسیار مفید قرار گیرند."

نظرات 1 + ارسال نظر
جمشید 1388/08/15 ساعت 19:29

با سلام و خسته نباشید خدمت شما
راستش فکر کردم اگر نظرم رو اینجا ثبت کنم بهتر دیده میشه .
مدیریت بخشی از آرشیو سازمان صدا و سیمای یکی از مراکز به ما واگذار شده و قراره به طور کامل دیجیتالی بشه . آرشیو صداوسیما رو هم که می دونید امکان دسترسی بهش باید مشکل باشه . به همین دلیل من دنبال نرم افزاری هستم که بتونه علاوه بر مدیریت و آرشیو دهها ترابایت اطلاعات ، امکان درخواست فایل های صوتی تصویری توسط کاربران - مشاهده فایل ها و دسته بندی اونها و صدها امکان دیگه رو داشته باشه ....
نام نرم افزار بایگان رو شنیده ام اما به دنبال نمونه های قوی تر خارجی و یا داخلی هستم .
اگر امکان داره و برای شما زحمتی نیست نام تعدادی از اونها رو برای من ایمیل کنید .
با تشکر فراوان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد